Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 11 december 2017

Veganska lussebullar med chiafrön

Asså bah wow! Testade att "veganisera" det lussebullsrecept jag bakat sedan urminnes tider, och vilken succé!! Har nog aldrig bakat så goda lussebullar tidigare, inte heller har jag någonsin smakat lika saftiga bullar. Dom här bullarna är så farligt goda att de inte går att ha inom synhåll utan att frestas.


Ingredienser:
(Ca. 30-40 bullar)
2 pkt. saffran á la 0,5 g
(Ev. 2 msk sprit, ex. konjak, whisky eller rom)
1 pkt jäst för söta degar, 50 g
2 dl socker
½ liter havremjölk
200 g veganskt smör (Rekommenderar Naturlis eller garants smörblock)
1 tsk salt
1 msk chiafrön + 4 msk vatten 
15 dl vetemjöl + ev. mer till utbakning
-Vegansmör till pensling

Tillägg 2021:
Jag har testat utan äggsubstitut, alltså slopat chiafröna, och det funkar lika bra. Jag testade även i år att pensla bullarna med havremjölk istället för smör innan gräddning, och sedan med sockerlag direkt när bullarna kom ut ugnen, och det blev ännu bättre. Jag kokade upp sockerlaget (1 dl socker och 1/2 dl) vatten i förväg, och drog av plattan så att det hann svalna lite innan jag penslade.

Gör så här:
  • Blanda saffran, 2 tsk socker och 2 msk sprit i en liten skål. Låt stå i tio min.
  • Blanda chiafröna med vatten i en liten skål, rör om och låt stå i tio minuter. 
  • Värm upp havremjölken till fingervärme (inte för varmt) och häll i saffransblandningen. Om du låter bli att i förväg lösa upp saffranet i sprit häller du i saffranen direkt i mjölken.
  • I en bakmaskin eller för hand; Blanda jästen och resten av sockret tills jästen smälter. 
  • Smält smöret i en kastrull på spisen. (Ev. om det är rumsvarmt kan du blanda ned det i nästa steg utan att först smälta det.)
  • Slå över havremjölken över jästen. Häll även i smöret och "chiaägget".
  • Blanda under omrörning ned mjölet och saltet till en lös deg. (Blanda saltet i mjölet i förväg.)
  • Strö lite mjöl på toppen och låt jäsa under bakduk en halvtimme.
  • Efter en halvtimme; Mjöla en ren bordsyta och placera degen på mjölet.
  • Knåda degen väl och tillsätt mjöl efter behov. (Dock så lite som möjligt, degen ska vara så lös som det bara går utan att all deg fastnar på fingrarna.)
  • Dra lös en degbit, rulla till 1-2 cm i diameter, forma till en lussekatt och placera på en bakplåtspappersklädd plåt. (Börja i ena änden och rulla det till mitten. Rulla andra änden till mitten åt motsatt håll) Upprepa tills all deg är slut.
  • Tryck ned ett russin i var mitt av de två "cirklarna" på varje lussebulle.
  • Låt jäsa under bakduk ytterligare en halvtimme.
  • Pensla med smält vegansmör. 
  • Grädda sedan i 250 grader i 5-8 min tills de får en gyllene yta.
  • Låt svalna på ett ugnsgaller. 
Ät och njut!

(Förvara i förslutna fryspåsar. Det går utmärkt att frysa dessa bullar, dom förblir lika saftiga efter upptining.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar