Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 25 januari 2014

Italienska malfatti - Spenat/ricotta-gnocchi

Alltså denna rätt var som himmelriket i matväg. Jag älskar gnocchi och har funderat på att göra egna ett längre tag nu. Förra veckan slötittade jag i en kokbok i skolbiblioteket och fann ett recept på malfatti med spenat och ricotta, beskrivet som något mjukare gnocchi, och det lät ju inte helt fel. Jag blev dock lite skeptisk mot att det skulle vara lök i (som det stod i det receptet) eftersom de då inte riktigt blir gnocchikonsistens och googlade därför runt efter andra recept. I de flesta jag läste var lök ej en av ingredienserna. Eftersom jag hann läsa en hel del recept blev resultatet en blandning mellan en massa olika måttangivelser jag såg, och såsen improviserade jag ihop (tomatsås fungerar ju också bra, men jag föredrar gräddig sås till gnocchi). Det blev fruktansvärt gott tillsammans, tro mig!!



Ingredienser:
(Ca. 4 port.)
Gnocchi:
340 g färsk bladspenat
250 g ricotta
1 dl mjöl + mer till formandet
50 g parmesan
2 ägg
Ca. 1 tsk citronjuice
1-2 tsk örtsalt
1-2 tsk svartpeppar
Sås:
Smör till stekning
1 liten lök
2 vitlöksklyftor
1 msk vetemjöl
Ca. 2 dl matlagningsgrädde (eller vanlig vispgrädde)
1 msk pesto genovese
80 g fetaost
Ca. ½-1 tsk örtsalt
Ca. ½-1 tsk svartpeppar
Ca. 1 dl mjölk

Gör så här:

  • Ånga spenaten tills den blir mjuk. (Häll den i en kastrull tillsammans med lite vatten i botten och koka på svag värme i några minuter)
  • Häll därefter spenaten i en sil och pressa ur vattnet. (Tips: Skölj med kallt vatten först för att inte bränna dig.) Finhacka.

  • Blanda ricotta och mjöl i en bunke.
  • Vispa äggen lätt. Riv parmesanen. Tillsätt den, spenaten och äggen.
  • Tillsätt citronjuice & kryddor och blanda ordentligt.

  • Strö mjöl på en ren och slät yta. Mjöla händerna. Ta en klick av spenatblandningen i handen och forma till en boll (i samma storlek som en köttbulle). Rulla i ett tunt lager mjöl. Upprepa tills blandningen är slut.

  • Skala och finhacka lök och vitlök.
  • Fräs i smör tills löken mjuknar och strö sedan på mjöl.
  • Häll därefter på matlagningsgrädden under vispning.
  • Tillsätt pesto och smula ned fetaost. Krydda.
  • Spä sedan ut såsen under omrörning med mjölk. Låt stå och småkoka/sjuda.

  • Koka gnocchin ca. 2 minuter i saltat vatten. (De flyter upp till ytan när de är klara.)

  • Häll bort vattnet och placera i en skål/på ett fat. Häll över sås och strö på lite riven parmesan.
  • Buon appetito!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar