Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 11 augusti 2014

Quesadillas med chili och färsk koriander

Jag hade turen att under två år vistas frekvent i ett hushåll vars överhuvuden var mycket matlagningsintresserade och dessutom oerhört duktiga på att laga god mat! Av dessa hämtade jag mycket mat-inspiration, bland annat dessa Quesadillas vars smak är begärlig! De är dessutom lättlagade, går snabbt att tillaga och fungerar utmärkt som förrätt eller ett lyxigt mellanmål/snacks!



Ingredienser:

(ca. 4 pers)
6 tortillabröd
3 dl riven lagrad ost, ex. Cheddar, Norrlandsost (Som Västerbottensost, fast krämigare och billigare)
3-5 cm röd chilifrukt
1 salladslök
2-3 msk hackad färsk koriander

Gör så här:

  • Riv ost och hacka chili, salladslök och koriander.
  • Blanda allt i en skål och fördela på 3 tortillabröd.¨

  • Lägg på ytterligare ett tortillabröd som lock och stek sedan (utan olja) varje fylld tortilla någon minut på varje sida tills bröden fått färg och osten smält.

  • Klipp i "tårtbitar" och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar