Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 31 maj 2016

Pistage- och mandelsmör med äkta vanilj

I Boston kunde jag under den ynka lediga tid jag hade ligga i min säng och bläddra igenom mitt flöde som är fullt av läskande mat-konton. Jag har tagit oerhört många screen shots av kreationer jag själv vill testa och har sett fram emot att komma till Sverige av den anledningen (bland andra såklart).
Detta är ett recept som jag hittade hos @klaraslife; en, om jag inte är helt ute och cyklar, tysk matbloggare. Jag testade det i helgen och det blev riktigt gott! Om än jag kan tycka att pistagenötter är allra godast som de är. Ett tips för att spara lite pengar är att köpa på dem naturgodis på lösvikt.


Ingredienser:
2 dl skalade pistagenötter (ca. 400-500g oskalade)
1,5 dl mandlar
1 krm äkta vaniljpulver
1 krm salt (beror lite på om pistagenötterna är saltade, smaka av)

Gör så här:
  • Skala och mäta upp pistagenötterna om det är oskalade.
  • Häll pistagenötter och mandlar i ett durkslag och häll på lite vatten så att de blir fuktiga.
  • Rosta på en ugnsplåt i 175 grader i 10-15 min. Håll koll så att de ej bränns. Ta sedan ut och låt svalna några minuter.
  • Häll sedan nötterna i en STARK matberedare/blender som kan göra smör av nötter (har ännu inte hittat någon som gör jobbet problemfritt), och mixa till smör. 
  • Häll i vaniljpulver och smaka av med salt. (Rör om med hjälp av matberedaren).
  • Häll över i en glasburk och förvara i kylskåp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar