Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 23 december 2022

Veganska saffransbullar med mandelmassa

Efter ett långt uppehåll kommer här ett hejdundrande bra recept på veganska saffransbullar. Jag vågar faktiskt påstå att det är det BÄSTA receptet på veganska saffransbullar, vare sig du väljer att göra dom med mandelmassafyllning eller rullar dom till klassiska lussebullar. Det enda viktiga är att du tar dig tiden att låta dom kalljäsa, för det är det som lyfter bullarna till nästa nivå. Du kan även med fördel koka upp havremjölk och saffran kvällen innan och låta det stå i kylen över natten så att smakerna får gifta ihop sig ordentligt.

Detta recept är till 90% baserat på ett recept jag hittat på Emma Lindqvists blogg "Resan till vegan", som i sin tur utgått från ett recept av Karolina Tegelaar. Ett recept värt att föra vidare!

Ingredienser:
(Ca 30-40 bullar)

Deg
2 pkt saffran á la 0,5 g
(Ev. 2 msk sprit, t.ex. vodka eller rom)
3,5 dl havremjölk (Oatly Deluxe, iKaffe eller Oddlygood Barista)
50 g jäst för söta degar
1,5 dl socker
100 g rumsvarmt vegansmör (Jag föredrar Naturli's block)
0,5 tsk salt
9-12 dl vetemjöl

Fyllning
100 g rumsvarmt vegansmör (typ Naturli block)
1 dl socker
200 g riven mandelmassa

Sockerlag
0,5 dl socker
1 dl vatten

-Extra havremjölk till pensling
-Pärlsocker till topping

Gör så här:
  • Blanda saffran, 2 tsk socker och 2 msk sprit i en liten skål och låt stå i 10 min.

  • Värm upp saffransblandningen och havremjölk i en kastrull till fingervarmt (37 grader). Om du låter bli att i förväg lösa upp saffranet i sprit blandar du ner saffranen direkt i mjölken. Ställ in kastrullen i kylen i minst en timme tills vätskan kallnat.

  • Blanda jästen och resten av sockret i en bunke tills jästen smälter. 

  • Blanda sedan ner 100 g rumsvarmt smör, salt och den kalla saffransvätskan.

  • Blanda under omrörning ner 7-8 dl mjöl till en lös deg, se till att lösa upp alla smörklumpar. Strö lite mjöl på toppen och låt jäsa under bakduk i 3 timmar.

  • Efter 3 h: Knåda degen (gärna för hand) i 15-20 min. Rör ner resten av mjölet och ev. lite till vid behov (dock så lite som möjligt, degen ska vara så lös som det bara går utan att degen fastnar på fingrarna). Låt jäsa 20 min till under bakduk.

  • Gör under tiden sockerlag: Koka upp 0,5 dl och 1 dl vatten tills sockret löses upp. Ställ åt sidan och låt svalna.

  • Efter 20 min: Mjöla bakbordet. Kavla ut degen till en stor rektangel, ca 5 mm tjock. Bre sedan på 100 g smör och strö över ca. 1 dl socker. Strö över den rivna mandelmassan på hälften (den långa halvan) och vik över den andra hälften. Kavla lite lätt. 

  • Skär en ca 1,5 cm tunn strimla längs kortsidan och snurra ihop till en skruv. Lägg skruven på bordet och bind ihop den till en bulle. Jag har ingen vidare finess, så mina bullar blir ganska random i utseende, men ett tips är att rulla ihop skruven som ett snäckskal och sedan vika in änden under snäckan. Lägg sedan bullen på en bakplåtspappersklädd plåt. Upprepa tills degen är slut, ca. 12 bullar på varje plåt. Låt bullarna sedan jäsa igen under bakduk i 30 minuter.

  • Pensla därefter bullarna med havremjölk och strö över pärlsocker. Grädda i ugn, 225 grader i 7-10 min, tills bullarna fått en gyllene färg. Ta ut dom ur ugnen och pensla direkt med sockerlag. Låt svalna och njut sedan av dom godaste saffransbullarna du (mest troligt) någonsin smakat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar