Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 30 december 2022

Marinerad tofu "vegansk fetaost"

Jag är obsessed! Dessa syrliga tofukuber är så oförskämt goda, speciellt när dom bakas i ugnen. Att kalla det vegansk fetaost är kanske att dra det lite väl långt, men det är ett bra och nyttigt substitut. Och det bästa är att det passar till det mesta, om du ugnsbakar tofun knaprigt är det gott att ha även till varmrätter. Och som snacks!!!



Ingredienser:

400 g tofu (extra fast)

1 dl äppelcidervinäger

1 dl vatten

0,5 dl färskt pressad citronjuice

2 msk vit shiro miso-pasta (min favorit är Twin Dragon, finns på Willys)

1 msk torkad oregano

1 msk olivolja

1 tsk salt


Gör så här:

  • Blanda alla ingredienser utom tofu i en burk (med lock) så att misopastan löses upp ordentligt. 

  • Pressa ur så mycket vätska som möjligt ur tofun och skär i kuber, ca. 1,5 x 1,5 cm. 


  • Häll tofun i vätskeblandningen och rör om ordentligt. Sätt på locket och låt stå i kylen i minst 6 timmar, men helst 2-3 dagar. Skaka burken efter några timmar så att vätskan rörs om.


  • För ugnsbakad tofu-feta: Häll bort vätskan efter att tofun marinerats färdigt och sprid ut på en ugnsplåt. Baka i ugnen i ca. 225 grader tills den fått fin färg och en lagomt knaprig yta, ca 30-40 min. Rör om efter 20 min. 
    Ät direkt som tillbehör till exempelvis sallad eller risotto, eller förvara i en burk i kylen för att få en fastare konsistens (Jag tycker att smaken och konsistensen blir godast och mest lik fetaost om man kyler/låter den svalna efter att den ugnsbakats).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar