Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 4 januari 2023

Vegansk thaigryta med tofu - Röd Curry

Jag kan inte riktigt fatta att jag inte fastnade för/hade gett thaimat en chans innan jag fyllde 21. Vid det laget var denna blogg redan tre år gammal och jag hade aldrig testat att laga thai. Sedan dröjde det ytterligare 2 år innan jag insåg att thaimat är bland det godaste köken som finns, kanske till och med godare än indiskt. 5 år senare har jag fortfarande inte lagt ut ett enda thai-recept, men nu är det här: ett busenkelt och svingott recept på thaigryta - röd curry.

Ingredienser:

(ca. 4 port.)

Rapsolja eller kokosolja till stekning

100 g purjolök

2-3 vitlöksklyftor

1 paprika

1 stor morot, ca 100 g

400 gram naturell, fast tofu + 1 tsk salt

2-3 tsk röd currypasta

1 grönsaksbuljongtärning

1 msk jordnötssmör

4 dl kokosmjölk

1 dl matlagningsgrädde

1 dl vatten

2 tsk paprikapulver

1 tsk citrongräspulver

Ca. 0,5 tsk salt

1/2 lime


-Ev. cashewnötter till topping, och resten av limen till servering


Gör så här:

  • Pressa ur så mycket vätska som möjligt ur tofun och dela den i kuber, ca. 1,5 × 1,5 cm. Hetta upp olja i en stekpanna och häll ner tofun samt 1 tsk salt. Rör om och stek tills tofun får en gyllenbrun färg.
  • Under tiden. Skiva purjolök och vitlök och fräs i en separat stekpanna. 
  • Strimla morot och paprika och fräs med löken tills att grönsakerna börjar mjukna. 
  • Rör ner currypastan och fräs ytterligare någon minut.

  • Häll i kokosmjölk, grädde, vatten, buljongtärning och jordnötssmör i grönsakerna.
  • Krydda med paprikapulver, citrongräspulver och salt och pressa i en halv lime. Rör om väl och rör sedan ner tofun. Koka upp och sjud på svag värme i ca. 10 min.
  • Serveras förslagsvis med risnudlar, torrostade naturella cashewnötter och limeklyftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar