Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 23 september 2014

Spenat- och sparrispaj med fetaost och soltorkade tomater

Som nämnt i tidigare inlägg stod jag för maten på mammas 50-årsfest. Recepten till de flesta av rätterna jag lagade till buffén finns redan på denna blogg, men jag tänkte att jag skulle komplettera med några av de som inte finns med. Denna paj hittade jag inspiration till enkomt till festen och resultatet blev faktiskt otroligt gott!



Ingredienser:
(4-6 port.)
-1 sats pajskal, välj ett härifrån, (jag gjorde "Pajskal med grahamsmjöl och kvarg")
150 g sparris, färsk eller fryst
200 g färsk spenat + smör att steka i
3 vitlöksklyftor
Ca. 3 soltorkade tomater
20 svarta oliver
Ca. 2 tsk oregano
150 g fetaost
(Ev. 10 körsbärstomater) I pajen på festen hade jag i tomater, men eftersom jag själv inte är ett jättestort fan av varma tomater skippade jag dem denna gång.
Äggstanning:
4 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
1 msk pesto genovese
Ca. 2 dl riven lagrad ost, ex. cheddar

Gör så här:
  • Gör pajskalet enligt valt recept och låt det gärna vila i kylen minst en halvtimme.

  • Hacka vitlöken.
  • Stek/ånga spenaten tillsammans med hackad vitlök i lite smör på svag värme i en kastrull med lock. Krama ur vätskan.

  • Dela all sparris på hälften, alt. i tre delar. Koka upp lite vatten, salta, tillsätt sparrisen och låt den koka i ca. 2-3 min. Häll sedan bort vattnet.

  • Förgrädda pajskalet i ca. 10 min i 200 g.
  • Finhacka under tiden oliverna samt förbered äggstanningen; Vispa äggen lätt i en skål och rör ned mjölk, grädde, pesto och riven ost.

När pajskalet är färdiggräddat:
  • Fördela sparrisen jämnt i botten av pajskalet.
  • Klipp i soltorkade tomater och strö över de hackade oliverna.

  • Strö över spenaten och krydda med oregano.

  • (Vill du kan du dela körsbärstomater på hälften och sprida ut dem över spenaten med innehållet nedåt.)
  • Smula ned fetaosten och häll därefter över äggstanningen.

  • Placera i mitten av ugn och grädda på samma värme i ca. 35-40 min tills äggstanningen stannat.
  • Servera förslagsvis med en god röra, denna passar utomordentligt bra till, och en god sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar