Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 28 september 2014

Raw food-tårta med kokos, nötter och blåbär

I september är det gott om födelsedagar i vår släkt. Igår var det pappas tur, men eftersom vi var bjuden på min farbrors 60-årsfest på kvällen firade vi pappa redan i fredags. Jag stod för menyn och till varmrätt blev det paneer butter masala med hembakt parotta. Till efterrätt ville jag göra något annorlunda och det resulterade i denna veganska raw food-tårta (som för i övrigt var makalöst god!!)


Ingredienser:
Botten:
1,5 dl sötmandel
10 dadlar, (Torkade, extra mjuka, var vad jag använde)
Flingsalt, 2-3 nypor
Ev. lite vatten
Fyllning:
3 dl cashewnötter
3 msk agavesirap
4 msk kokosolja
Ca. 1-2 msk vatten
2 dl blåbär
1 banan
Chokladtäcke:
½ dl kokosolja
4 msk kakao
1 tsk agavesirap
2-3 msk jordnötssmör
1 krm flingsalt

Gör så här:
  • Mixa mandlarna till ett fint mjöl i en matberedare.
  • Tillsätt dadlar och flingsalt och mixa till en klibbig massa. Tillsätt ev. lite vatten om det snarare blir ett kladdigt mjöl än en kladdig massa.
  • Tryck ut massan i en form med löstagbar kant. (Min var 24 cm i diameter. Något mindre storlek kan vara att föredra till denna tårta.)
  •  Mixa cashewnötterna till ett fint mjöl i en matberedare.
  • Smält kokosoljan i ett vattenbad och tillsätt sedan den och sirapen i cashewmjölet. Blanda och tillsätt vatten tills smeten blir len.
  • Tillsätt blåbär och mixa smeten slät.
  • Bred ut hälften av smeten över mandelbotten och skiva över bananen.
  • Sprid över resten av blåbärssmeten och ställ in formen i frysen tills innehållet stelnar. 

  • Ta ut tårtan ca. 20-30 min innan du ska servera den. 
  • Smält därefter ½ dl kokosolja i ett vattenbad.
  • Tillsätt kakao, sirap, jordnötssmör och salt under omrörning.
  • Ta bort formens kant och häll över chokladen. (Var snabb med att sprida ut den då den stelnar fort pga. kylan.)
  • Servera förslagsvis med blåbär, cashewnötter och ev. lite vaniljglass. (Ska desserten vara helt igenom vegansk och raw food bör dock även glassen vara det!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar