Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 5 september 2014

Gammaldags vaniljglass

Mitt förra försök att göra glass var inte direkt lyckat då smeten aldrig ville frysa. Därför kände jag nu då jag hade äggulor över och vaniljstänger hemma att det var dags att göra ett nytt försök. Denna gång på den smak jag faktiskt gillar mest bland alla tusentals glassmaker; vanilj. Och det blev faktiskt riktigt lyckat, glassen smakade utsökt! Till detta recept är det förmånligt att använda sig utav en glassmaskin. Tänk då på att sätta igång med processen i tid då glassmaskinens underdel ska ligga i frysen ca. 8 timmar i förväg samt att smeten ska vila i kylen ett antal timmar innan själva glasstillverkningen ska äga rum.



Ingredienser:
3 dl grädde
2 dl standardmjölk
1 vaniljstång
5 äggulor
1 dl socker
.
Gör så här:
  • Stoppa glassmaskinens underdel i frysen och lämna i 8-12 timmar.
  • Häll grädde och mjölk i en kastrull.
  • Skär en skåra i vaniljstången och gröp ur fröna i kastrullen. Lägg även i själva stången.

  • Slå på plattan. När allt kokat upp, ställ kastrullen åt sidan att svalna.
  • Vispa ägg och socker poröst.

  • Ta fram en ny kastrull och häll ned båda blandningarna. Sjud på svag värme tills smeten tjocknar, ca 15 min. Rör om då och då så att smeten inte bränner fast i botten och så att smeten ej kokar (Det får den absolut INTE göra).
  • Fiska upp vaniljstången.

  • Slå över smeten i en bunke som du sedan täcker med plastfolie. Kyl ned med kallt vatten eller is och låt sedan stå i kylskåpet i några timmar. Gärna upp emot 12 timmar så smeten mår bra av att stå och svälla.


När det är dags att köra glassen i maskinen:
  • Montera ihop glassmaskinens underdel med motorn. Starta maskinen.
  • Häll ned smeten under tiden motorn är igång (då detta förebygger att glassen fryser fast längst kanten och riskerar att bryta sönder vispen).
  • Låt glassmaskinen köra tills glassen får en trög konsistens, detta brukar ta ca.10-25 min.

  • Häll upp glassen i en plastburk med ett lock som håller tätt och ställ in i frysen. 
  • Ta fram glassen en stund innan servering. Servera med bär, hjortronsylt eller något annat gott!
Tips: Doppa glasskopan i hett vatten inför skopning ifall att glassen är för frusen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar