Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 25 oktober 2014

Grova frukostfrallor, två varianter

Jag brukar alltid spara vasslen som blir över då jag gör paneer. Oftast har det blivit så att jag i slutändan inte hunnit använda den till något, men denna gång tog jag faktiskt tillfället i akt och använde det som brödvätska; ett bra alternativ istället för att bara hälla bort restprodukten! Jag var i stugan då jag först använde vasslen i brödbak (improviserat innehåll), men eftersom att jag på felaktig grund tog för givet att vi där hade vetemjöl resulterade det i att allt mjöl tog slut då jag redan hällt i 6 dl brödvätska och degen blev därmed väldigt lös. Trots detta blev bröden mycket lyckade, väldigt god smak och konsistens. Eftersom att jag efter detta fortfarande hade kvar vassle testade jag att göra en till, fastare, brödsats med samma ingredienser när jag kom hem (därav två receptvarianter nedan). Dessa frallor blev också bra, men jag tycker ändå att variant 1 blev bäst, så står man ut med att hantera kladdig deg är det den varianten jag rekommenderar!


Ingredienser variant1: (lösare deg, men ändå min rekommendation)
(16 st)
50 g färsk jäst
6 dl brödvätska, (jag använde vasslen som blev kvar efter paneer-tillverkning, har du inte det kan du ex. ta hälften mjölk hälften vatten.)
100 g valnötter
½ dl hasselnötter
½ dl solroskärnor
½ dl kokosflingor
1 tsk salt
1 tsk kanel
6 dl mörkt lantbrödsmjöl
2,5 dl dinkelmjöl fullkorn
½ dl havregryn
1 ½ dl vetemjöl

Ingredienser variant 2:
(32 st)
50 g färsk jäst
9 dl brödvätska, (jag använde vasslen som blev kvar efter paneer-tillverkning, har du inte det kan du ex. ta hälften mjölk hälften vatten.)
100 g valnötter
1 dl hasselnötter
1 dl solroskärnor
1 dl linfön
1 dl kokosflingor
1 tsk salt
1 tsk kanel
8 dl mörkt lantbrödsmjöl
4 dl dinkelmjöl fullkorn
3 dl havregryn
7-8 dl vetemjöl

Gör så här:
  • Värm brödvätskan till fingervärme i en kastrull.
  • Smula ned jästen i en stor bunke och rör ut den med en del av brödvätskan.
  • Hacka valnötter och ev. hasselnötter om de är hela.
  • Blanda ned dem, solroskärnor, (linfrön), kokosflingor, salt och kanel i bunken.
  • Häll på resten av brödvätskan.
  • Blanda ned lantbrödsmjöl, dinkelmjöl, havregryn och vetemjöl under omrörning. Mjöla händerna ordentligt och knåda så gott du kan! Tillsätt ev. mer av något mjöl om degen är för lös (OBS. degen kommer och ska vara kladdig).
  • Låt jäsa under bakduk i ca. 1 timme.
  • Stjälp över degen på ett mjölat bakbord, dela den i 16 (variant 1) alt. 32 (variant 2) delar.
  • Knåda lätt och forma till runda bollar. Fördela på 2 plåtar (eller fler/färre beroende på utrymmesbehov) och låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk.
  • Grädda sedan båda plåtarna samtidigt ca. 20-30 min i 200 grader varmluftsugn, byt plats på plåtarna efter hälften av tiden. Se till att bröden är genomgräddade innan du tar ut dem. Slå av varmluftsugnen varje gång du öppnar ugnsluckan vid ex. ommöblering för att inte elda åt kråkorna, glöm dock inte att slå på den igen när du stängt luckan!
Variant 2, förstabilden är av variant 1

Passa på att äta av brödet då det är alldeles nygräddat! För senare förtäring tycker jag att det blir godast rostat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar