Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 1 oktober 2014

Kerala Paratha

Jag älskar, som nämnt i tidigare inlägg, indisk mat. Beställer du mat på en indisk restaurang serveras som tillbehör vanligtvis någon typ av bröd, ofta Naan eller det bröd jag nu testat baka; paratha/parotta. Jag skulle vilja påstå att det är en konst att få till samma resultat som de bröd du blir serverad på en äkta indisk restaurang, mjölet är annorlunda och utseendet är inte helt detsamma, men gott blev det i vart fall!


Ingredienser:
4 dl vetemjöl
1 tsk salt
Ca. 2 dl vatten
Olja, ex. rapsolja
Ev. vitlök

Gör så här:

  • Häll mjölet i en hög och forma en grop i mitten. (Antingen på ett bakbord eller i en skål)
  • Häll vattnet i gropen medan du arbetar in det för hand. Degen ska vara så lös det bara går. Låt degen vila minst 10 minuter under en fuktad bakduk.
  • Förberedelse under tiden: Om möjligt; fyll en sprayflaska med olja och pressa ev. ner några vitlöksklyftor om du vill ha vitlökssmak på brödet. Har du ingen sprayflaska kan du hälla oljan istället. Vill du ha vitlökssmak kan du pressa på det i sista utplattning innan stekning.
  • Spraya/häll lite olja på degen (för att du ska kunna hantera den) och knåda degen väl, ca. 5 min, så att glutentrådarna framträder. Låt återigen degen vila under fuktad bakduk i minst 5 min, gärna längre.
  • Dela degklumpen i fem delar och knåda varje del till en rund boll. Låt vila under fuktad bakduk i minst 5 min.
  • Platta till varje boll i grova drag med fingerspetsarna och spraya/häll lite olja ovanpå innan du fortsätter att platta ut degen tills den blir näst intill transparant. Spraya/häll på mer olja och strö lite mjöl ovanpå. Lyft den utplattade degen från en sida och vik degen mot motsatt sida (dragspelsvikning) i flera lager. Börja sedan rulla ena kanten in mot den andra, så att det blir som en kanelsnäcka. Gör en boll i taget och låt sedan vila minst fem minuter under en fuktad bakduk.



  • Kavla ut "kanelsnäckorna" så tunt den går. Spraya/häll på rikligt med olja och stek sedan någon minut på varje sida. Spraya/häll på olja eftersom.
  • Tryck sedan ihop varje bröd för att få fram de olika lagren och låt de sedan vila på varandra inlindade i en torr bakduk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar