Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 5 oktober 2014

Trattkantarellsoppa

Hösten är här med allt gott och allt ont det innebär! Något som knappast kan ses som annat än gott är att det är högsäsong för svamp, och sedan kan man väl även kalla det soppans högsäsong? Det anser i alla fall jag, och just trattkantareller är något jag tycker passar utmärkt i soppa. Jag har experimenterat ihop lite olika varianter, men hittills är det denna simpla variant jag gillat bäst!


Ingredienser:
(Ca. 3-4 port.)
1,5 dl torkade trattkantareller
100 g schalottenlök
2 msk smör
2-3 msk vetemjöl
2,5 dl matlagningsgrädde
7,5 dl vatten
2 msk flytande grönsaksfond, Bong - Touch of taste är den jag använder
1 msk tomatpuré
Ca. 1 tsk örtsalt
Ca. 0,5 tsk svartpeppar
0,5 tsk vitlökskrydda

Gör så här:

  • Blötlägg kantarellerna ca. en halvtimme i 3 dl av vattnet. (Spara blötläggningsvattnet)
  • Skiva löken och fräs den i smöret. 
  • Sila kantarellerna (spara vätskan) och låt dem fräsa med.
  • Rör ned mjölet och vispa sedan ned grädden.
  • Slå i blötläggningsvattnet och grönsaksfonden och låt koka upp. 
  • Tillsätt tomatpuré, kryddor och resterande vattenmängd. Låt koka ca. 5 min.
  • Mixa soppan slät och smaka av med kryddor. Låt sjuda på svag värme ca. 5 min.
  • Servera förslagsvis tillsammans med ett gott bröd! Denna gång bakade jag detta bröd till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar