Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 28 december 2014

Glutenfritt fröknäcke med havssalt

När mamma fyllde 50 år tidigare i höst fick hon bland annat ett paket med lite diverse matsaker av våra grannar varav dessa kex var en av komponenterna. Jag smakade dem och drog slutsatsen att de var beroendeframkallande så jag var tvungen att be om receptet. Jag har valt att skriva kummin som en extra kryddning istället för en stående ingrediens då det inte är alla som är förtjust i smaken av kryddan. Sedan tycker jag själv att det blir väldigt gott att toppa kexen med riven ost (fan som jag är av tyska käse-kürbiskern knäckebröd) så vill man kan man välja någon god ost och göra så, dock finns det en risk att det blir för salt om man utöver ost tidigare strött över havssalt. Men som ni hör, det går att variera och experimentera lite hur som helst!


Ingredienser:
0,5 dl linfrön
0,5 dl sesamfrön
0,5 dl pumpakärnor
0,75 dl solroskärnor
1 dl majsmjöl
0,5 tsk salt
0,25 dl rapsolja
1 dl hetvatten

Extra kryddning/topping:
1-2 msk kummin
Havssalt
Ca. 1-2 dl riven ost, ex. cheddar, parmesan, västerbottensost

Gör så här:

  • Lägg linfröna i en skål och häll över vatten så att det precis täcker. Låt stå och svälla i en halvtimme.
  • Blanda sedan i sesamfrön, pumpakärnor, solroskärnor, majsmjöl, salt, (ev. kummin), rapsolja samt hetvatten (som värmts upp i vattenkokare) och rör till en jämn smet.
  • Slå på ugnen på 150 grader.
  • Bred ut smeten över ett bakplåtspapper, lägg sedan över ett andra bakplåtspapper och kavla ut så att smeten täcker hela pappret. Ta bort det övre bakplåtspappret, (släta till om avlägsnandet av pappret dragit med sig lite smet) och dela i önskade bitar med en degskrapa (ifall att du inte vill lämna storlek och form i händerna på ödet i form av hederligt brytande för hand vid senare tillfälle).
  • Strö ev. över havssalt som smaksättning.
  • För över det smettäckta bakplåtspappret på en ugsplåt/ett ugnsgaller och grädda sedan i mitten av ugnen i ca. en timme. Slå sedan av ugnen och låt plåten vara kvar i ugnen på eftervärme med luckan på glänt 30-60 minuter eller tills ugnen svalnat helt. Vill du toppa dina frökex med riven ost gör du det direkt efter du slagit av värmen så att osten får smälta i eftervärmen.
  • Låt svalna, bryt i bitar och servera direkt eller förvara i burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar