Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 23 december 2014

Raw pepparkaksbollar

Hur mycket av degen försvinner inte ned i magen vid ett pepparkaksbak? I många fall tycker jag personligen att pepparkaksdegen är godare än de gräddade pepparkakorna, därför blev jag väldigt intresserad att göra en variant på pepparkaksdeg som faktiskt tillverkas enbart för att äta i degform. Jag blev inspirerad när jag såg ett raw food recept för ganska länge sedan, och efter en liten bearbetning av receptet utifrån utbudet i mitt skafferi har ni här min version. Makalöst gott blev det!


Ingredienser:
(Ca. 10-15 st.)
1/2 dl havregryn
2 dl naturella cashewnötter
7 små dadlar, jag använder de saftiga ena som köps i kartong på Ica
1/4 tsk vaniljpulver, obs. ej vaniljsocker
1/2 tsk malen ingefära
1/2 tsk kanel
1/4 tsk malen nejlika
1 nypa havssalt
Ev. 1-2 tsk hetvatten

Gör så här:
  • Mixa havregrynen till pulver i en matberedare.
  • Tillsätt nötterna och mixa sönder dem.
  • Tillsätt dadlarna och mixa tills allt börjar klumpa sig.
  • Tillsätt vaniljpulvret samt övriga kryddor och mixa tills allt blandats väl. Vid detta stadium ska du kunna forma massan till bollar, om inte: blanda i lite hett vatten tills du får en formbar konsistens.
  • Rulla sedan massan till bollar i önskad storlek, placera på ett fat och pudra ev. över lite kanel. Servera direkt eller ställ in i kylen 1-2 timmar för att få en fastare konsistens. Förvara sedan (om överblivet!!) i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar