Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 20 december 2014

Raw brownie/mousse-bakelse

Ännu en raw food-dessert jag gjorde under min månad i Spanien. Moussen i sig är riktigt, riktigt god och botten, som även den i sig är väldigt god, innehåller mycket mandlar vilket i sin tur är en utmärkt proteinkälla (en intressant fakta som jag fick lära mig i Spanien) och därför väldigt behändigt för oss som äter mycket vegetariskt!


Ingredienser:
(6 st.)
Botten:
240 g mandlar
13 st dadlar
3 msk kakao
0,5 msk honung, alt. agavesirap
1 nypa havssalt
Mousse:
2 avokado
2-3 bananer, inte för mogna
0,5 msk honung, alt. agavesirap
2,5 msk kakao
5 dadlar
0,5 msk kokosnötsolja
1 nypa havssalt
-Mandlar och en citrusfrukt (apelsin, mandarin, lime etc.) till topping

Gör så här:
  • Blötlägg mandlarna i vatten i minst en timme.
  • Häll alla ingredienserna till moussen i en skål och mixa slät med en stavmixer. Börja med att ha i två bananer, smaka sedan av och tillsätt ev. en till om mer sötma önskas. Täck över väl och ställ in i kylskåp, gärna mer än två timmar så att moussen får en fastare konsistens.
  • Efter mandlarna blötlagts: Mixa alla ingredienserna till botten i en matberedare. Om matberedaren endast grovmixar innehållet kan du använda en stavmixer efteråt för att göra finmixa ingredienserna till en klibbig massa. Ställ in i kylen, gärna i över en timme.

  • Placera degen mellan två smörgåspapper, kavla ut ca. ½ cm tunt och skär i 12 kvadrater, ca. 7x7 cm. Om degen är för klibbig kan det vara enklare att istället dela degen i 12 delar och sedan kavla eller för hand forma varje degbit till en kvadrat.
  • Placera hälften av kvadraterna på ett serveringsfat och fördela hälften av moussen ovanpå, ca. 2 msk på varje, så att den täcker varje kvadrat. (Rör om i moussen innan du gör detta) Lägg en ny degkvadrat över det första mousselagret och fördela sedan resterande mängd mousse (andra hälften) på toppen.
  • Hacka mandlar och strö över. Skiva slutligen en citrusfrukt, toppa med en skiva på varje bakelse och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar