Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 29 juli 2013

Gudomligt god glasstårta (Jordgubb/vit choklad)

Från och med nu ska jag börja lägga in bakrecept på denna blogg också. Jag ser ingen anledning att inte göra det, allt är vegetariskt och vem gillar inte dessert? Eftersom jag har haft besökare i stugan de två gångna veckorna har det blivit mycket dessert, så var beredd på ett flertal bakrecept de närmsta veckorna!

Denna otroligt goda glasstårta kommer gå hem hos vem som helst, det lovar jag! Jag bakade den tidigare idag och även de som inte var så förtjusta i glass njöt till fullo. En frälsning för smaklökarna helt enkelt!

 

Ingredienser:
(Ca.10 pers.)
6 dl vispgrädde
200 g vit choklad
2 ägg
200 g frysta jordgubbar
1 dl florsocker
1 msk citronsaft
Garnering:
Hyvlad vit choklad (Ca.100g)
citronmeliss
Färska jordgubbar (Jag serverade dem bredvid)

Gör så här:

  • Vispa grädden tills den blir fast.
  • Smält den vita chokladen i ett vattenbad (alt. mikro).

  • Tillsätt äggen, ett i sänder, i den smälta chokladen och vispa kraftigt.
  • Blanda ned hälften av den vispade grädden och häll blandningen i en form med löstagbar kant (ca.24 cm i diameter).
  • Mixa jordgubbarna i en matberedare eller med en stavmixer.
  • Häll dem i en bunke och blanda ned resten av grädden.
  • Tillsätt florsocker och citronsaft. Blanda om.
    
  • Bred ut jordgubbsblandningen i formen försiktigt så att det täcker chokladbottnen.
  • Dra en gaffel genom båda lagren och lyft den några gånger så att fyllningen blandas lite grand.
     
  • Ställ formen i frysen i minst 4 timmar.
  • Ta fram tårtan 30 min före servering. Garnera med hyvlad vit choklad, citronmeliss och servera tillsammans med färska jordgubbar.
  • Ät och njut!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar