Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 31 juli 2013

Fetaost-rullar (Filodeg)

Dessa ostrullar är utsökta! Dessutom är de enkla att göra, dock aningen pillrigt eftersom att filodegen är så tunn, men i helhet enkelt! Ett tips är att inte sitta varmt till (ex. inte i solen, ett misstag jag gjorde första gången) så att inte filodegen torkar.
 
 
Ingredienser:
(Ca. 20 rullar)
1 rulle kyld filodeg
300 g fetaost
1/2 dl matyoghurt 10% (ex. turkisk yoghurt)
1 tsk svartpeppar
rapsolja till stekning

Gör så här:
 
  • Gaffelmosa fetaosten, blanda ned yoghurten och krydda med svartpeppar.
 
  • Rulla ut filorullen och skär genom alla lager till 6 rektanglar (ca.13x15cm).
  • Lägg 1 msk ostblandning i ena kortändan.
 
  • Lägg två filodegslager på varandra och klicka ut 1 msk ostblandning i ena kortändan. Vik sedan över kortändan ca. 1 cm över ostblandningen, vik därefter in långsidorna och rulla sedan ihop. (Jag brukar låta alla plattor ligga kvar i en hög efter jag skurit dem och sedan lägga ostblandning på översta lagret och sen vika över de två översta lagren.) Upprepa sedan samma procedur, det blir ca.18-23 rullar.
 
  • Stek rullarna i omgångar gyllenbruna i rikligt med olja 1-2 minuter på varje sida. (Stek inte för länge för då rinner osten ut.)
 
  • Låt svalna en aning och servera sedan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar