Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 26 juli 2013

Matig sallad med bl.a. fetaost, soltorkade tomater, avokado & pesto

Tyvärr har jag inte postat nya recept lika frekvent som förut nu under sommaren, men från och med nu hoppas jag kunna hålla samma uppdatering igen.

För mig har sommarens mest förekommande maträtt varit olika typer av matiga sallader. Förut har jag inte varit så mycket för sallader, men under det senaste året har jag insett vad jag gått miste om. Dessutom är en sallad lätt att slänga ihop och passar de flesta tillfällen!

Salladen i detta inlägg experimenterade jag ihop igår och ligger definitivt redan på min topp-3 salladslista!
 
  
Ingredienser:

(Ca. 1-2 portioner)
½ liten rödlök 
1 tsk balsamvinäger
1 tsk olja (spad från soltorkade tomaterna)
3-4 nävar sallad (Jag använde isbergssallad, men föredrar kruksallad)


2 nävar färsk spenat
1 liten tomat
Ca. 15 svarta oliver
Ca. 2-3 msk fetaost
½ avokado
½ paprika (jag använde röd)
2-3 (bitar) soltorkade tomater 
½-1 dl pasta (Jag använde fullkornspasta som blivit över tidigare)
1 msk grön pesto
Ca ½ dl parmesan (flakes)
Örtsalt
Citronpeppar
 
Dressing:
2-3 msk creme fraiche
1 tsk vinäger
½-1 tsk citronsaft
1 tsk dijonsenap
Lite riven parmesan
Ev. lite flytande honung
Örtsalt
Citronpeppar

Gör så här:
 
  • Börja med att marinera löken (så att den blir mildare i smak): Hacka lök. Lägg löken i en liten burk och häll på balsamvinäger, olja(spad) och salt och peppar. Sätt på lock, skaka ordentligt och låt stå, ju längre desto bättre! (Om salladen inte ska ätas förrän någon/några timmar senare föreslår jag att lökmarineringen förvaras separat i burk.)
  • Blanda dressingen och smaka av.
  • Hacka resten av ingredienserna och häll dem i en skål, alt. burk.
 
  • Blanda ner peston, dressingen och lökmarinaden(alternativt senare) och rör om.
  • Klar att förtäras!
(Dagens strandlunch)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar