Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 19 oktober 2013

Chevrégratinerade rödbetor

Ännu en gång rödbetor! Även dessa har jag hållit mig undan från alla dessa år, tills jag tillslut insett att det endast är de inlagda rödbetorna som smakar skit. Så mycket i matväg jag har att ta igen! Här följer i vilket fall ett recept på chevrégratinerade rödbetor som funkar bra till både för- och huvudrätt, ett recept som inte alls är svårt att utföra och som du kan hitta i princip vars som helst på internet, men det är i vilket fall übergott och kanske inte för alla det första man tänker på när man ska komma på något att laga, så här får det nu en värdig plats på min blogg!
 
 
Ingredienser:
(Ca. 4 port.)
500 g färska rödbetor
150-200 g chevréost
1-2 msk flyande honung
Timjan
Salt

Gör så här:
  • Skölj och borsta rödbetorna. Koka oskalade i saltat vatten ca. 20 min.
  • Spola dem i kallt vatten och dra bort skalen.
  • Skär i klyftor, dela klyftorna på två och placera dem i en mindre ugnsform.
 
  • Salta och ringla över flytande honung.
  • Strö över chevréost och timjan.
  • Gratinera i ugn ca. 8-10 min.
 
  • Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar