Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 11 oktober 2013

Rödbetssoppa med chevréost och rostade pistaschnötter

Ännu en soppa! Men vad passar bättre en kall och ruskig årstid som denna? Soppan gifter sig underbart ihop med chevréosten och något som verkligen förhöjer smaken är de rostade pistaschnötterna, något som man kanske inte kan tro från början? Soppan i sig innehåller väldigt billiga råvaror, något som kan dra iväg i pris är däremot osten och framförallt pistaschnötterna. Detta löses på så vis att man kan byta ut chevrén mot exempelvis fetaost eller cremé fraîche och pistaschnötterna mot någon annan nötsort man tycker funkar! Men annars är mitt tips att unna sig, för denna kombo är verkligen en hit!
 
 
Ingredienser:
(Ca. 4-5 port.)
1 kg rödbetor
2 rödlökar
6 vitlöksklyftor
Ca. 3 msk olivolja
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 msk cremé fraîche
1 tsk timjan
Örtsalt
Flingsalt
Citonpeppar
Ca. 4 msk pistaschnötter (eller MER!)
Chevréost

Gör så här:
 
  • Skala rödbetorna och rödlöken och skär allt i klyftor.
  • Lägg dem samt skalade vitlöksklyftor i en stor ugnsform, salta ordentligt med flingsalt och ringla över olivolja.
  • Rosta ca. 40 min. mitt i ugnen i 225 grader. Låt svalna.
 
  • Gör under tiden i ordning pistaschnötterna; Skala, hacka och rosta sedan i en stekpanna tillsammans med flingsalt.
  • Koka upp vattnet och låt buljontärningarna lösa upp i det.
  • Häll ner ugnsblandningen i en mixer och mixa slät, häll i lite av buljongen eftersom.
 
  • Häll över blandningen i en kastrull och tillsätt resten av buljongen.
  • Tillsätt cremé fraîche och timjan.
  • Smaka av med örtsalt och citronpeppar.
  • Servera med chevré och rostade pistaschnötter på toppen.
Bon appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar