Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 15 oktober 2013

Mörk Chokladfudge med pistaschnötter

Bara själva rubriken får det att vattnas i munnen min! Dessvärre har jag inte mycket till övers för mörk choklad, så denna efterrätt/godbit får jag glädja mig med att glädja andra med! Men den respons jag mottagit av min testpanel har endast varit positiv, så jag litar på dem! Deras utlåtande var; Lyxigt, krämigt & begärligt! Trots detta är det själva barnleken att göra, går på nolltid och kostar inte en förmögenhet att tillverka (om man bortser från pistaschnötterna som man lätt kan byta ut mot en annan nötsort).


Ingredienser:
(Ca. 40-50 st)
300 g mörk choklad (Blockchoklad funkar utmärkt)
50 g osaltat smör
4 msk vispgrädde
2 msk kakao
2 msk florsocker
½ dl pistaschnötter (grovhackade)

Gör så här:
  • Bryt chokladen i bitar och smält i ett vattenbad.
  • Tillsätt resterande ingredienser och rör om ordentligt.
  • Häll röran i en liten bakplåtspappersklädd ugnsform (storlek beroende på önskad tjocklek, jag använde 15x20).
  • Ställ in i kylen och låt stelna.
  • Skär sedan dem i kvadratiska bitar (För att underlätta detta; doppa kniven i varmt vatten) och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar