Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 21 november 2013

Lasagne med aubergine, ricotta & mozzarella

Denna lasagne har jag experimenterat ihop på egen hand efter att blivit inspirerad av en pastarätt med aubergine och ricotta jag blev serverad för ett tag sedan. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd över resultatet. Kanelstången slängde jag i inspirerad av mina tidigare indiska matlagningssessioner för att blanda ut lite av tomatbasen, men den är absolut inget måste. Dessutom krossade jag egna tomater för att få ut färsk tomatsmak (även det inspirerat av Indien-sessionerna), men orkar man inte göra det (det tar inte mycket energi eller tid) går det ju alltid fuska med krossade tomater i tetra pak.
Jag gissar att det här receptet kan få de flesta munnar att vattnas, och det kommer inte göra er besvikna!


Ingredienser:
(Ca. 4-5 port.)
200 g färska lasagneplattor
1-1,5 dl olivolja
Ev. 1 kanelstång
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
Ca. 1 kg tomater, (alt. 500 g krossade tomater i tetrapack)
1 aubergine (400-500 g)
½ dl torkade röda linser
Ca. 2 tsk hackad basilika (färsk eller fryst)
Ev. 1 msk pesto genovese
Ca. 0,5-1 tsk örtsalt
Ca. 0,5-1 tsk svartpeppar
1 tsk strösocker
250 g mozzarella
250 g färsk ricotta
-Riven ost till garnering

Gör så här:
  • Skiva auberginen i centimetertjocka skivor och lägg i en skål med saltat vatten i en halvtimme. (Jag la en tyngd på för att hålla skivorna under vatten.) Efter en halvtimme; Häll av vattnet och lägg skivorna att rinna av på hushållspapper. (Saltet drar vätska och bitterhet ur auberginen.)
  • Placera tomaterna i en kastrull. Koka upp vatten i en vattenkokare och häll det över tomaterna. Låt stå i 10 min. Efter 10 min; Häll bort vattnet från tomaterna. Dra bort skinnet och krossa tomaterna med något lämpligt köksredskap eller med händerna.
  • Skala löken, dela i hälften och skiva i "regnbågsformade" skivor. 
  • Skala och skiva vitlöken i tunna skivor.
  • Häll lite av oljan i en stekpanna och tillsätt ev. kanelstången.
  • Tillsätt lök och vitlök och bryn tills löken får en gyllenbrun färg.
  • Häll i de krossade tomaterna och krydda med örtsalt, peppar och socker.
  • Tillsätt de torra linserna och basilikan.
  • Hetta upp rikligt med olivolja i en annan stekpanna och lägg ner aubergineskivorna. Stek dem mjuka och gyllenbruna. Det går åt mycket olja, häll på mer om det behövs. Lägg de färdigstekta aubergineskivorna på hushållspapper så att överflödig olja rinner av.
  • Vänd ner auberginen  i tomatsåsen och tillsätt ev. pesto. Låt koka med lock i några minuter för att få smakerna att gifta ihop sig.
  • Varva tomatsås, ricotta, mozzarella och lasagneplattor i en ugnsform. Toppa med riven ost.
  • Grädda i 225 grader i 20 min.
  • Servera förslagsvis med en klick ricotta och en sallad. Bon appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar