Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 5 november 2013

Ugnsrostade rotfrukter

Att rosta rotfrukter i ugn är inte alls komplicerat. Men jag tänkte att jag ska lägga ut ett simpelt recept ändå, för ibland kan man behöva proportioner. Gott är det i vilket fall, och ett enkelt men lyxigt tillbehör!
 
 
Ingredienser:
(Ca. 4 port.)
600 g potatis
600 g övriga rotfrukter, t.ex. morot, palsternacka, kålrot, (lök) m.m.
Rapsolja
Ca. ½ dl skalade sesamfrön
Oregano, svartpeppar och flingsalt

Gör så här:
  • Skala potatisen och de övriga rotfrukterna.
  • Klyfta potatisen och skär resten av rotfrukterna i stavar.
  • Ringla olja i botten på en ugnsform och häll över de hackade rotfrukterna.
  • Strö över rikligt med oregano/basilika, sesamfrön samt lite svartpeppar och blanda om.
 
  • Rosta i ugnen ca. 30-40 min i 225 grader, rör om då och då.
  • Strö över flingsalt när 10 min återstår.
  • Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar