Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 3 augusti 2013

Bärpaj med smultäcke (Hallon/blåbär)

Ännu en himmelsk efterrätt! Praktiskt taget är det ett vanligt pajrecept, men när man lägger till mandelmassa i degen blir det en otrolig skillnad!
Ingredienser:
Fyllning:
500 g bär/frukt (Jag använde hallon/blåbär, en annan god kombination är hallon/rabarber)
1 dl socker
1 msk potatismjöl
Deg:
2 dl vetemjöl
100 g smör
1 msk socker
75 g mandelsmassa


Gör så här:
  • Häll ned bären i en pajform, strö över socker och potatismjöl och blanda om.
  • Blanda ihop ingredienserna till  pajdegen (gärna för hand).
  • Smula över pajdegen över bärfyllningen i formen.
  • Grädda 15-20 min i 220 grader.
  • Servera med vaniljvisp, grädde eller som den är!
Pajen var mycket populär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar