Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 18 april 2014

Falafel- & halloumibiffar

Här är ännu ett recept jag hittat i den vegetariska kokboken "Grönt och gott" jag införskaffade på mitt gudstjänstbesök (skoluppgift) i adventistkyrkan. Jag hade inte tänkt på att använda halloumi på detta sätt förut, men det blev som väntat supergott! Jag testade receptet för två dagar sedan och följde i princip grundreceptet, bortsett från att affären inte hade gröna chilifrukter så jag ersatte dem med en röd. Vad jag så här i efterhand kan tycka är att det saknas lite syra, så därför tänker jag testa att tillsätta lite citronjuice nästa gång.


Ingredienser:
(Ca. 5-6 port.)
2 pkt kikärtor á la 400 g
2 små gröna chilifrukter (alt. 1 röd pepparfrukt, ca 20 g)
2 vitlöksklyftor
3 salladslökar
1 dl färsk koriander
1 tsk malen koriander
2 tsk spiskummin
1 tsk flingsalt
2 msk vetemjöl
(2 msk citronjuice)
200 g halloumi
-Smör och olja till stekning

Gör så här:

  • Häll av spadet från kikärtorna och skölj dem väl.
  • Hacka chilifrukterna, vitlök och salladslök.
  • Skär halloumin i små kuber.
  • Mixa allt förutom halloumi (kikärtor, chilifrukter, vitlök, salladslök, färsk koriander, malen koriander, spiskummin, flingsalt, vetemjöl, citronjuice) i en matberedare, alt. med en stavmixer. Jag valde att köra allt ganska grovt, men hur mycket man mixar dem väljer man själv! Tillsätt ev. 1 msk vatten.

  • Blanda ned halloumin.

  • Forma till biffar och stek dem sedan i smör och olja några minuter på varje sida.

  • Serveras förslagsvis som tillbehör till ris, cous-cous etc. eller som en "burgare" i ex. pitabröd eller hamburgerbröd tillsammans med en yoghurtsås och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar