Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 21 april 2014

Knäckig äppelpaj

Jag har insett att det var ett tag sedan jag postade ett efterrättsrecept och därför tog jag nu tillfället i akt i dessa påsktider att bjuda på dessert; en äppelpaj som jag själv är väldigt förtjust i! Egentligen gillar jag inte äppelpaj så hemskt mycket eftersom att jag inte gillar varma äpplen, men täcket över detta är så gott så att allt tillsammans blir en dröm! Vill man kan man byta ut äpplena mot annan frukt eller, som jag gjort ibland, skippa dem helt och hållet!



Ingredienser:
(Ca. 5 port.)
450 g äpplen, gärna en syrlig variant (jag använde ekologiska Red delicious)
3 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
2 msk mjölk
150 g smält smör

Gör så här:

  • Skölj och hacka äpplena i tärningar.
  • Smörj en ugnsform, ca. 18x25 cm, och placera äpplena inuti.

  • Smält smöret.
  • Blanda alla torra ingredienser till täcket. 
  • Rör ned mjölk, sirap och slutligen det smälta smöret.

  • Fördela täcket över äpplena.
  • Grädda i ugn i 175 grader ca. 30 min (tills täcket får en gyllene färg samt en lite knäckig yta).

  • Låt svalna en aning och servera sedan tillsammans med förslagsvis vaniljvisp eller grädde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar