Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 8 april 2014

Kikärts- och spenatsoppa med jordnötssmör

Idag har jag för första gången testat ett recept ur en bok jag, tro det eller ej, köpte när jag var på gudstjänst i Umeå adventskyrka. Anledningen till varför jag var där var därför att vi hade en skoluppgift på religionskunskapen där man skulle delta på en kristen gudstjänst. Eftersom att sjundedags adventisternas kost till största del är vegetarisk fanns där möjlighet att köpa en vegetarisk kokbok, vilket jag gjorde.
Detta receptet har sitt ursprung från Uganda och följande går att läsa i boken: "I Uganda brukar man importera jordnötter från USA och mala dem till en pasta för att reda och smaksätta soppor och stuvningar". Detta tyckte jag lät väldigt fyndigt och gott och jag är aningen förundrad över att jag aldrig använt jordnötter i soppa förut! Jag följde receptet helt till en början men insåg att jag ville att tomatsmaken skulle ta över så mycket så jag tillsatte kokosmjölk. Jag tycker att resultatet blev riktigt gott och annorlund!



Ingredienser:
(4 port.)
Ca. 2 msk olivolja
1 stor gul lök
1 stor vitlöksklyfta
0,5-0,75 dl jordnötssmör
4 dl vatten (ev. mer) + 1 grönsaksbuljongtärning
2 tsk paprikapulver (1 tsk i grundreceptet)
1 tsk malen koriander
0,5 tsk chilipeppar
1 pkt á la 380 g kikärtor
Ca. 400 g krossade tomater
2 dl kokosmjölk (var inte med i grundreceptet)
80 g färsk spenat
Örtsalt
Svartpeppar
-Ev. jordnötter

Gör så här:

  • Koka upp 4 dl vatten och lös upp buljongtärningen i det.

  • Skala och hacka löken. Fräs i olja i en stor kastrull tills löken mjuknar. 
  • Pressa ned vitlök och fräs på svag värme i ytterligare någon minut.
  • Tillsätt paprikapulver, koriander & chilipeppar. Låt puttra på svag värme tills du fixat nästa punkt.
  • Mixa jordnötssmör och 1 dl buljong i en matberedare/med en stavmixer och häll sedan i resten av buljongen och blanda om.


  • Rör ned jordnötsblandningen, krossade tomater, kokosmjölk och kikärtor (spara ev. kikärtorna till efter du mixat soppan) och låt sjuda i ca. 5 min.
  • Hacka under tiden spenaten och tillsätt den sedan.


  • Mixa soppan till önskad konsistens. (Tillsätt kikärtor om du inte redan gjort det)


  • Smaka av med örtsalt och svartpeppar (Jag tillsatte 1 tsk av vardera) och spä med vatten om du vill.
  • Servera med ett gott bröd (receptet till brödet på bilden hittar du här) och en klick creme fraiche/keso. Toppa ev. med jordnötter.

3 kommentarer:

  1. Den här ska bli spännande att prova, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul! Hoppas du blir nöjd med resultatet!!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera