Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

torsdag 3 april 2014

Fruktsallad med keso, kokos & kanel

Här kommer ett ännu ett väldigt enkelt men ack så gott recept som jag vill dela med er just därför att smakkombinationen är så pass god. I samband med att jag slog ut min framtand behövde jag byta till en lite mer skonsam kost och då kunde jag inte äta den hemmagjorda müsli som jag annars brukar äta till frukost, därför testade jag en morgon att göra en fruktsallad med keso, kokos och kanel och den blev så pass god att jag har fortsatt äta den till frukost ända sedan dess. Till detta äter en skiva hembakt bröd vars recept ni finner här.
Självklart gäller samma sak angående ekologiska produkter i detta recept som i det förra i och med att detta också är en sallad vars råvaror består av övervägande del färskvaror. Det blir en så positiv skillnad i smaken om man använder ekologiska produkter och därför uppmanar jag er att välja ekologiska alternativ, dels för smakens skull men också och främst för att vara snäll mot miljön!


Ingredienser:
(1-2 port.)
-Ca. 75-80 g äpple, jag använder ekologiska red delicious (egentligen är jag inte så stort fan av RD men de ekologiska är godare än de icke-ekologiska och dessutom passar de tillsammans med de andra smakerna.)
-Ca. 50 g banan, i den mognadsgrad man föredrar (jag väljer de gul/gröna)
-1 kiwi, gärna ganska fast och sur
-Ca. 3 msk keso
-Ca. 3 msk riven kokos
-Ca. 1 tsk kanel

Gör så här:

  • Hacka all frukt i små bitar.

  • Blanda frukt, keso, kokos och kanel i en skål.

  • Häll ev. upp i en mindre skål/skålar och servera!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar