Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 29 april 2014

Matig sallad med aubergine, kronärtskocka, soltorkade tomater & fetaost

Eftersom att jag hade kikärtor, aubergine och kronärtskocka över sedan jag gjorde pizza förra helgen valde jag att använda dessa överskottsingredienser till att laga ett alternativ till den sallad jag i vanliga fall brukar göra. Eftersom att marineringen är snarlik och de flesta ingredienser är densamma har de båda salladerna en liknande smak, men jag tycker att det blev en god tvist på det hela!



Ingredienser:
(1-2 port.)
I marinad:
Ca. 25 g rödlök, typ en halv mindre lök
6-7 svarta oliver
3-4 soltorkade tomater (gärna i olja)
½ dl kikärtor
4 kronärtkockshjärtan, konserverade
Ca. ½ tsk honung, gärna flytande
Ca. 3 msk balsamvinäger
1 tsk oregano
Ca. 1,5 krm örtsalt
Ca. 1,5 krm svartpeppar
Övrigt:
75 g aubergine + olivolja till stekning
Ca. 1,5 msk creme fraiche
Ca. 1 krm svartpeppar
Några blad färsk oregano, alt. ca ½ tsk torkad
1 msk pesto genovese
Ca. 35 g fetaost
Ca. 35 g tomat
Ca. 20-30 g färsk spenat
Ca. 50 g crispsallad (Alt. kruksallad, isbergssallad eller dylikt)
Drygt 1 msk solroskärnor
Drygt 15 g parmesan


Gör så här:
  • Marinad: Skiva löken tunt (halvmåneformad) och lägg i en rymlig plastburk. Skiva oliverna samt kronärtkockshjärtana och tillsätt dem och kikärtorna. Klipp ned soltorkade tomater. Tillsätt örtsalt, svartpeppar, oregano, flytande honung och balsamvinäger. Stäng locket ordentligt och skaka burken ett bra tag (tills löken blivit indränkt). Öppna locket på glänt och låt stå och marineras. Gärna i minst en timme för smakens skull men har du inte tid kan du låta den stå medans du fixar i ordning resten av salladen (se då till att ha skivat löken väldigt tunt samt skaka burken ordentligt).

  • Hacka auberginen i tärningar och stek i rikligt med olja. Låt droppa av på ett papper.
  • Ta fram en stor skål och klicka ned creme fraichen. Tillsätt pesto, smula ned fetaost och krydda med svartpeppar och oregano. Rör om.

  • Hacka tomat, spenat och sallad och häll ned allt i skålen.
  • Tillsätt solroskärnor och riv över parmesan. Häll ned marinaden (löken m.m.). 
  • Blanda om ordentligt och servera! Passar även bra som picnick-mat. Använd då en stor plastburk istället för skål, men vänta med att röra om tills du ska äta. Du kan även låta marinaden vara kvar i sin separata burk tills detta moment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar