Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 4 november 2014

Chokladtårta med rödbetor

Här kommer ett recept på en chokladtårta/kaka som passar den som är svag för mörk choklad. I och med att jag själv inte till 100 % lärt mig uppskatta mörk choklad ännu har jag svårt att själv bedöma smaken, men den fick mycket god respons hos de lyckliga som fick kalasa på den. Rödbetor i smeten lämnar ingen särskild smak undan ska bidra till en saftighet, huruvida detta lyckades eller ej vet jag dock inte men konsistensen blev bra i vilket fall! Den metod jag beskriver för att applicera glasyren på tårtan var det tillvägagångssätt jag fann mest lämpligt i stunden utan att den skulle rinna av. Det kan vara lite pillrigt att undvika fingeravtryck i glasyren, men det blir en väldigt fin kant och dessutom minskas andelen chokladglasyr som rinner bort. Använd en slickepott att avlägsna glasyren som fastnar på springformens kant och spara alt. ät direkt med en sked.


Ingredienser:
450 g rödbetor
3,75 dl vetemjöl
2,5 dl strösocker
2 dl kakao
3 stora ägg
150 g smör
100 g mörk choklad, typ blockchoklad
Chokladtäcke:
3 dl vispgrädde, 40 %
300 g mörk choklad

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Skala och hacka rödbetorna i tärningar, ca. 2x2 cm.
  • Sprid ut på en bakplåtspappersklädd plåt och rosta i ca. 20-30 min tills mjuka, rör om efter halva tiden gått.
  • Smält 100 g choklad tillsammans med smöret i ett vattenbad. Rör om.
  • Blanda de torra ingredienserna i en skål och rör sedan ned chokladblandningen och äggen till en jämn smet.
  • Låt rödbetorna svalna en aning efter de kommit ur ugnen och mixa sedan till en puré med en stavmixer eller en matberedare.
  • Blanda ned purén i smeten och häll över i en smord springform.
  • Grädda i 40 minuter. Ta sedan ur formen och låt svalna.
  • Häll grädden i en kastrull och värm tills grädden just ska börja koka.
  • Blanda ned resterande mängd choklad, rör till en jämn smet och låt svalna.

När både kakan och glasyren har svalnat:
  • Ställ formen på en ren och slät flyttbar yta, ex. en skärbräda.
  • Öppna springformen (ta inte lös kanten) och häll över glasyren. Låt stelna lite innan du flyttar den till antingen kylskåp eller matkällare tills den stelnar så mycket att du kan ta lös kanten utan att glasyren rinner ut.
  • Ta lös springformens kant genom att lyfta formen och försiktigt trycka upp botten genom den runda kanten. Ställ tårtan på ett fat och servera, förslagsvis med grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar