Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 12 november 2014

Palsternacksbiffar med spenat

Palsternacka i biffar, det är något jag inte testat tidigare. Varför vet jag inte, resultatet blev mycket lyckat och det är väl egentligen inte så konstigt då palsternacka är väldigt gott i sig! Dessutom var röran i sig väldigt god så vill man kan man gör lite extra (som man skippar att steka) när man ändå håller på!


Ingredienser:
(Ca. 8-10 biffar)
5 palsternackor
1 stor näve spenat
0,8 dl mandelmjöl
2-3 vitlöksklyftor
2 ägg
½ tsk havssalt
1 tsk örtsalt
1 krm cayennepeppar
Ca. 0,5 tsk svartpeppar
1-2 tsk citronjuice
Kokosolja eller annan olja till stekning

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Skölj, borsta och trimma palsternackorna.
  • Skär dem i grova stavar och rosta 20 min i ugn. Låt svalna.
  • Placera alla ingredienser (inkl. palsternackor) i en matberedare och mixa till en gröt.
  • Forma biffar och stek (på medelvärme) i en stekpanna med kokosolja ett par minuter på varje sida.
  • Servera förslagsvis med smör och en klick creme fraiche. (Jag serverade detta som en del av en mini-rotfruktsbuffé tillsammans med röror, gratänger etc. Men vill man kan man ex. servera dem som biffar till exempelvis ingefärsbakad sötpotatis.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar