Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 28 november 2014

Krämig och smakrik soppa á la Maja

Senaste månaden har jag spenderat volontärarbetandes på ett träningsläger i Zahora, södra Spanien. Större delen av mina arbetsuppgifter var att laga mat till tränande deltagare och volontärer.
Kosten som förtärdes på träningslägret var fri från gluten, laktos och bestod i möjligaste mån utav lokala, ekologiska råvaror. Recepten fick jag improvisera ihop själv och då detta pågick i en månad har jag en del nya recept på lager. Först ut är denna soppa som kom att bli mycket uppskattad bland de som tog del av dess smaker. Smaker är det gott om i soppan, och dessa kommer dels från olika kryddor men också från grönsaker och framförallt frukt som kom att bli en bestående ingrediens i mina maträtter. Jag gjorde soppan både med linser och kikärtor och båda varianter smakade snarlikt. Fördelen med att använda linser framför kikärtor är dock att soppan blir mer proteinrik samt går fortare att tillaga!


Ingredienser:
(Ca. 8 port.)
200 g torra kikärtor eller gröna linser (OBS! Blötläggs i förväg)
2 tsk salt
350 g sötpotatis
250 g gul lök
4-5 vitlöksklyftor
400 g morötter
200 g zucchini
300 g rödkål
½ röd chilifrukt, ca. 10 g
12-13 dl vatten
½ msk salt
300 g banan, 2 st
200 g mandarin (satsumas), 3 st
Ca. 1 dl hackad persilja
1-1,5 msk curry
2 tsk spiskummin
2 tsk paprikapulver
2 tsk örtsalt
1 tsk gurkmeja
½ tsk cayennepeppar
1 msk oregano

Gör så här:

  • Blötlägg kikärtorna eller linserna (Kikärtor ca. 12 h, linser ca. 2 h) Linserna behövs nödvändigtvis inte blötläggas men koktiden förkortas och detta innebär ett miljövänligare alternativ!
  • Häll bort blötläggningsvattnet och häll sedan över kikärtorna/linserna i en kastrull. Tillsätt 2 tsk salt, rikligt med vatten och koka sedan tills nästintill mjuka (Kikärtor ca 20 min, linser ca. 10 min.).
  • Skrubba och trimma sötpotatisen och hacka i kuber. (Låt skalet vara kvar då det innehåller mycket näring) Häll över i en 5 liters kastrull.
  • Skala och trimma lök och vitlök. Dela löken i fyra klyftor och varje vitlöksklyfta i två delar. Tillsätt i kastrull.
  • Skölj och trimma morötter, zucchini och rödkål. Skär morötter i tjocka slantar, zucchini i stora kuber och rödkål i stora delar. Tillsätt i kastrull.
  • Hacka chilin grovt och tillsätt i kastrull. Häll i vatten och salt och låt koka upp.
  • Slå bort vattnet från kikärtorna/linserna och skölj.
  • Hacka persilja och skala banan samt mandarin (avlägsna eventuella kärnor). Dela banan i delar, mandarin i klyftor och tillsätt i kastrullen tillsammans med kikärtor/linser och persiljan då vattnet kokat upp.
  • Koka alltsammans på medelvärme i ca. 20 min. Mixa sedan slät med en stavmixer.
  • Tillsätt kryddor och rör om ordentligt. (Börja med mindre mängd av de kryddor med styrka om du är känslig för kryddstarkt) Smaka av och tillsätt ev. mer kryddor.
  • Låt gärna soppan stå ett tag för att få dra ihop smaker och servera sedan varm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar