Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 16 november 2014

Rödbetsdip med fetaost och rostade valnötter

Jag har svårt att se hur man inte skulle kunna älska röror; de är enkla att göra, har en härlig konsistens, kan kombineras med allt möjligt och smakar oftast oerhört gott! Dessutom kan man experimentera hejvilt utan att misslyckas (för det mesta). Här följer ett recept på en röra som jag i vart fall tyckte väldigt mycket om!


Ingredienser:
4 medelstora rödbetor
1 hel vitlök, alt. ½ stor
150-200 g valnötter
200 g fetaost
Olivolja
Örtsalt och svartpeppar efter smak, förslagsvis 0,5-1 tsk av varje

Gör så här:
  • Slå på ugnen på 200 grader.
  • Skär bort roten och blasten från rödbetorna samt trimma toppen på vitlöken. Placera på en bakpappersklädd plåt och spraya på olivolja.
  • Sätt in i ugnen och baka i 30 min, plocka sedan bort vitlöken ur ugnen och baka ytterligare 30 min, tillsätt valnötterna de sista 10 minuterna.
  • Ta ur plåten ur ugnen och låt allt svalna.
  • Skala rödbetorna och skär dem i kuber, mixa sedan i en matberedare.
  • Skala vitlöksklyftorna genom att klämma ur köttet och tillsätt dem sedan i matberedaren tillsammans med fetaost och de rostade valnötterna. 
  • Krydda och mixa sedan till önskad konsistens (tillsätt ev. olivolja för krämigare konsistens).
  • Servera förslagsvis på bröd/kex eller som tillbehör till maträtt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar