Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 21 november 2014

Jordärtkocksgratäng med pak choi, fetaost och mozzarella

Jag har använt mig mycket av primörer i mina recept på sistone, detta beror på att jag fick en leverans från MinFarm (lokala grönsaker osv.) av en vän för ett tag sedan. Denna gång ville jag testa att göra något annorlunda av jordärtskockor, som var en del av leveransen, och detta blev resultatet. Det är en variant på den kronärtskocksröra jag vanligtvis brukar göra, men trots att de liknar varandra skiljer sig smakerna åt totalt. Denna gratäng har en speciell karaktär som kanske inte faller alla i smaken, men hos de som älskar jordärtskockor går den förmodligen hem!


Ingredienser:
450 g jordärtskockor
250 g pak choi
100 g spenat (alt. ytterligare ett paket pak choi)
Olivolja
2 dl riven mozzarella + extra till topping
150 g fetaost
200 g cream cheese
1 msk hackad basilika, färsk eller fryst
(Ev. 2 tsk vit tryffelolja)
½ tsk svartpeppar
½ tsk cayennepeppar
1 tsk örtsalt
2 vitlöksklyftor

Gör så här:
  • Skrubba och trimma jordärtskockorna.
  • Hacka dem i bitar ock koka sedan i 15-20 minuter tills mjuka.
  • Slå på ugnen på 200 grader.
  • Skölj och trimma pak choien. Dela på mitten (det gröna för sig och det vita för sig).
  • Separera den vita delen ("stam för stam") och placera i en ugnsplåt. Häll över lite olja, rör om och baka sedan i ugnen i ca. 15-20 minuter. Rör efter halva tiden gått.
  • Hacka det gröna (bladen) tillsammans med spenaten och fräs sedan lätt i lite olja.
  • Riv 2 dl mozzarella (om inte redan riven) och häll i en skål tillsammans med fetaost, cream cheese, basilika, kryddor och ev. tryffelolja. 
  • Pressa ned vitlök, häll i "det gröna" och rör om.
  • När jordärtskockorna kokat färdigt; Häll bort vattnet och mixa till puré med en stavmixer eller i en matberedare, tillsätt sedan i ostblandningen.
  • När pak choien (det vita) varit färdigt i ugnen; Hacka i små bitar och rör sedan ned i ostblandningen.
  • Häll blandningen i en ugnsform och strö över riven mozzarella. Grädda i ca. 20 minuter tills osten börjat bubbla och fått en gyllene yta.
  • Servera varmt förslagsvis som tillbehör till bröd, kex/nachos eller som en komponent på buffébordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar