Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 8 mars 2014

Aubergine/spenat/ricotta-gnocchi med fetaosttås

Jag tror att detta blir det sista nya gnocchi receptet jag testar på ett tag (om jag inte hittar nått som låter väldigt, väldigt spännande). Detta recept har jag komponerat ihop själv och resultatet blev ganska likt de malfattis jag lagt upp recept på tidigare men jag tycker ändå att dessa blev speciella med aubergine i! Mycket goda blev det i vilket fall!



Ingredienser:
(Ca. 4 port.)
Gnocchi:
1 aubergine, ca. 400 g
100 g färsk bladspenat
250 g ricotta
Ca. 1-1,5 dl mjöl + mer till formandet
30 g riven parmesan
2 äggulor
2 tsk citronjuice
½-1 dl färsk basilika, hackad
Ca. 1 tsk örtsalt
Ca. 1 tsk svartpeppar
Sås:
1-2 msk smör
2 vitlöksklyftor
1 dl matlagningsgrädde
1,5-2 dl mjölk
100 g fetaost
½ dl parmesan
1 näve färsk basilika
Ca. 1 tsk svartpeppar

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 200 grader. Skär bort toppen på auberginen, dela i två och placera på en bakplåtspappersklädd plåt. Baka i ugn i ca. 20 min tills de blir mjuka. Dra bort skalen.
  • Stek spenaten i lite olja tills den blir mjuk.

  • Placera auberginen och spenaten i en matberedare och mixa slät. Överför smeten till en skål.

  • Blanda ned resten av ingredienserna och rör om.

  • Strö mjöl på en ren och slät yta. Mjöla händerna. Ta en klick av smeten i handen och forma till en boll (i samma storlek som en köttbulle). Rulla i ett tunt lager mjöl. Upprepa tills blandningen är slut.

  • Hacka vitlök och fräs i smör.
  • Slå i matlagningsgrädde, hälften av mjölken och smula ned fetaost.
  • Riv parmesan och tillsätt den, kryddor, basilika och resten av mjölken. Låt sjuda.

  • Koka gnocchin ca. 2 minuter i saltat vatten. (De flyter upp till ytan när de är klara.)

  • Häll bort vattnet och placera i en skål/på ett fat. Häll över sås och strö på lite riven parmesan.
  • Buon appetito!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar