Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 21 mars 2014

Grov filmjölkslimpa

För ca. ett halvår sedan var jag och åt på Teatercafét i Umeå. Innan förrätten kom in ställde servitören fram en brödkorg med en massa goda bröd varav ett mörkt ett jag blev totalt frälst i. Jag har gått och suktat efter detta bröd sedan dess och försökte mig häromdagen på att efterlikna det, men resultatet blev inte alls likadant... (Inte ens samma färg) Trots detta blev mitt bröd ändå väldigt saftigt & gott!



Ingredienser:
(2 limpor)
5 dl grahamsmjöl
3 dl mörkt lantbrödsmjöl
2 dl rågsikt
1,5 dl vetekli
1,5 dl vetegroddar
2 dl rågkross (alt. vetekross)
3 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1,5 dl mörk sirap
1 liter filmjölk (jag använde lätt A-fil)
-Smör & ströbröd

Gör så här:

  • Blanda alla torra ingredienser i en skål.
  • Rör ned sirap och filmjölk och blanda ordentligt.

  • Smöra och bröa 2 brödformar och fördela smeten/degen i de båda.

  • Grädda längst ned i ugnen i 175 grader ca. 60-80 min. (Jag stängde av ugnen efter 65 min och lät bröden sedan stå kvar i eftervärmen i ca 20-25 min.) Känn med en potatissticka att de är färdiga.


  • Ta ut ur formarna och skiva upp brödet eftersom. Förvara i en påse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar