Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 5 mars 2014

Mandel/kokos-smör

Jag stöter på mycket spännande när jag surfar runt på internet och igår testade jag att göra detta mandel/kokos-smör som jag har planerat att göra ett bra tag nu. Jag är väldigt förtjust i jordnötssmör och blev därför lockad att se hur denna kombo skulle smaka. Först tyckte jag inte att det var någon speciell smaksensation, men efter det stått i kylen ett tag och dragit ihop sig i smaken var det riktigt, riktigt gott!



Ingredienser:
5 dl sötmandlar
0,8 dl riven kokos
0,5 tsk flingsalt

Gör så här:

  • Skölj mandlarna och placera dem i en ugnsform. Rosta 10-15 min. i ugnen i 175 grader. Låt svalna.

  • Placera mandlar, kokos och salt i en matberedare med kniv och mixa slät. Först blir det ett pulver men sedan blir det till smör, ingen vätska behövs. (Jag använde en mixer eftersom jag lyckats göra sönder vår lilla matberedare men det är bättre med en matberedare som är tåligare.)

  • Tillsätt mer salt eller kokos om så önskas. Häll upp i en burk och förvara i kylen.
  • Bre på macka eller ät som det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar