Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 1 mars 2014

Auberginelindad spenat/ricotta-gnocchi

Dessa utsökta rullar la jag mina ögon på i gnocchi-svängen. De är nämligen spenat/ricotta-gnocchi inlindade i aubergine. Till detta gjorde jag en fetaostsås och skirat/kryddat smör. En mycket god kombination och inte allt för komplicerat att göra! Funkar bra både som huvudrätt och som tillbehör/förrätt.



Ingredienser:
(Ca. 3 port. (ungefär 10 rullar))
Olivolja
1 stor aubergine
Ca. 30 g pinjenötter
250 g ricotta
200 g färsk spenat
2 äggulor
½ dl mjöl
50 g parmesan
Drygt 1 msk färsk persilja
1-2 msk färsk basilika
1 tsk örtsalt
1 tsk svartpeppar
Skirat kryddsmör:
75 g smör
½ msk citronjuice
Ca. 5 lagerblad
Fetaostsås:
1-2 msk smör
2 vitlöksklyftor
1 dl matlagningsgrädde
1,5-2 dl mjölk
100 g fetaost
½ dl parmesan
1 näve färsk basilika
Ca. 1 tsk svartpeppar

Gör så här:

  • Stek spenaten i lite olja till den blir mjuk. Låt svalna.
  • Rosta pinjenötterna i en stekpanna.
  • Riv parmesan.
  • Blanda ricotta, spenat, pinjenötter, äggulor, mjöl, parmesan och kryddor i en skål. Låt stå i kylen i ca. 30 min.

  • Skär auberginen i ca. ½-1 cm tunna skivor. Pensla med olja på båda sidor. Grilla skivorna i omgångar i en smörgåsgrill (alt. stek i en stekpanna) tills de blir mjuka och får lite färg. (Kan ju också grillas i utomhusgrill så att det blir en rätt man kan göra i grillväder)

  • Ta ut gnocchismeten ur kylen. Mjöla händer och bord och rulla smeten till ca. 6 sm långa rullar (ca. 3-4 cm i diameter). Koka försiktigt i saltat vatten tills de flyter upp till ytan. Låt svalna separerade.

  • Sätt ugnen på 175 grader. Linda 1 aubergineslice runt varje gnocchi och placera i en ugnsplåt. Ställ sedan in i ugnen och grädda i ca. 15-20 min.

Fixa såsen och smöret under tiden:
  • Hacka vitlök och fräs i smör.
  • Slå i matlagningsgrädde, hälften av mjölken och smula ned fetaost.
  • Riv parmesan och tillsätt den, kryddor, basilika och resten av mjölken. Låt sjuda.
  • Smält smöret i en stekpanna. Tillsätt citronjuice och lagerblad och låt sjuda.

  • Slå över smöret och såsen efter du placerat rullarna på tallrikar. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar