Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 17 mars 2014

RAW FOOD: Cashew/kokosbollar med kanel

Som tidigare skrivet har jag av olika anledningar legat lite efter på matlagningsfronten de senaste veckorna, jag har visserligen lagat mat men jag har inte hunnit testa nya grejer. Nu senast har jag lagt all kraft och energi på ett Cambridge-prov jag skrev i lördags som jag behöver för att kunna söka diverse stipendier och skolor utomlands. Jag vet inte om jag skrivit tidigare att jag slagit ut en framtand, men det har jag i alla fall också hunnit med och det har gjort matlagningen lite problematisk då jag inte kan tugga allt. Men förhoppningsvis läker den ihop då den hänger kvar i själva pulpan/nerverna. Men nog om det, jag är i vilket fall glad att se att bloggvisningar håller ett stadigt flöde trots detta.
Idag kände jag för att ta tag i saken och testa något nytt i matväg. Resultatet blev dessa rawfood-cahshew/kokosbollar som jag improviserade ihop utifrån vad jag hade hemma som jag tycker är gott. Jag har tidigare haft ögonen på ett flertal recept på olika rawfoodbollar men har inte kunnat testa någon av dem eftersom att jag inte haft ingredienserna hemma i stunden idén dykt upp. Jag har aldrig testat varken att göra eller äta något liknande förut men jag måste medge att jag är nöjd över mitt hopkok, jag tycker att alla smaker passade väldigt bra tillsammans!



Ingredienser:
(Ca. 20-25 bollar)
4 dl naturella cashewnötter
2 dl kokosflingor + extra att rulla bollarna i
3-4 torkade aprikoser, osvavlade (Om man inte gillar aprikoser borde det gå bra att utesluta dessa)
2 tsk kanel
2 krm flingsalt
2 msk vatten

Gör så här:

  • Blanda alla ingredienser (klipp ned aprikoserna) i en matberedare och mixa till ett grovt, grötigt "pulver".

  • Häll kokos i en skål. Ta ca. en matsked av nötblandningen i handen och forma till en boll. Rulla lätt i kokos (det fastnar inte helt enkelt). Upprepa tills all blandning har blivit bollar.

  • Ställ in i kylen ett tag och servera sedan. Passar utmärkt som mellanmål/snacks/sötsak m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar