Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 19 februari 2014

Bön/ris-biffar

För drygt en vecka sedan besökte jag Vegovision-mässan i Umeå. Väl på plats provsmakade jag ett par bönbiffar som var extremt goda. Jag fick veta ingredienserna men inga måttangivelser, så detta recept är en egen tolkning. Resultatet blev väldigt lyckat! Jag serverade dem i ett hembakt tortillabröd tillsammans med en rad olika röror (recept på hela rätten dyker upp snart). Andra varianter är att servera dem till exempelvis ris eller att använda det som hamburger"kött".



Ingredienser:
(Ca. 15-20 biffar)
2 dl kokt curryris (1,5 dl okokt ris + 2 tsk curry, då blir det lite över att servera till också)
1 dl torkade svarta bönor (Ca. 1,5-2 dl kokta) Torkade bönor gör att biffarna håller ihop lättare         
1 liten färsk jalapeño, ca. 10 g
1-2 vitlöksklyftor
1 röd lök
1 röd paprika
1 skiva bröd (typ raskens eller lingongrova)
½-1 dl potatismjöl (Jag använde ½ dl)
Ca. 1 msk citronjuice
Ca. ½ tsk chilipulver
Ca. ½ tsk gurkmeja
Ca. ½ tsk garam masala
Ca. 2 tsk örtsalt
Ca. 1-2 tsk svartpeppar
Ströbröd (Ca. 1-2 dl)
Olja till stekning

Gör så här:

  • Blötlägg bönorna ca. 8 timmar i förväg. (Bönorna ska blötläggas i förväg för att vissa ämnen som är svårsmälta ska minska från bönorna) Koka dem sedan. Brukar vara ca. 40 min. för svarta bönor.
  • Koka ris för ca. 1-2 port.Tillsätt 1-2 tsk curry i vattnet samtidigt som du tillsätter riset.
  • Hacka lök, vitlök, jalapeño och paprika grovt. Fräs i olja tills de mjuknar. Låt svalna och häll i en matberedare.
  • Tillsätt 2 dl ris, bönor, smulat bröd, potatismjöl, citronjuice samt kryddor och mixa. Smaka av och krydda om det behövs. Tillsätt mer potatismjöl ifall det behövs (blandningen ska ändå vara ganska lös).

  • Låt stå i kylen i minst 20 min.
  • Häll ströbröd på ett fat. Klicka ned lite smet i ströbrödet och vänd med en stekspade så att klicken blir helt täckt. (Är smeten så pass fast att du kan hantera den med händerna utan att den klibbar fast kan du rulla den för hand i ströbrödet istället.) 

  • Hetta upp olja i en stekpanna och placera den ströbrödsrullade "klicken" i. Platta till och forma till en rund biff med hjälp av stekspaden. Stek någon/några minuter på varje sida beroende på hur lös smeten är. Jag fick plats med alla mina i samma stekpanna så jag lät dem steka på låg värme tills alla biffar var formade och stekta, ca. 10-15 min. På så sätt blev det inte så lösa inuti.


  • Servera till ex. ris eller i bröd med någon god sås eller röra till. Recept på olika röror hittar du i högerspaltens kolumn; röror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar