Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

onsdag 26 februari 2014

Smakrik rödbetshummus

Jag är såld på rödbetor! De har allt som önskas; god smak, cool färg och passar dessutom gudomligt till chevré (som är ostarnas motsvarighet till troendes gud). Därför är jag alltid intresserad av att hitta nya användningsområden till denna beta. Denna gång blev det en rödbetshummus som jag blev inspirerad att göra när jag scrollade genom matbilder i min dagliga bildsökning på Google. Den blev faktiskt riktigt god! Slutligen, har ni något gott rödbetsrecept på lager får ni mer än gärna höra av er!



Ingredienser:
(Mängd: Fyller ca. två små skålar)
400 g färska rödbetor
1 pkt á la 380 g kikärtor
2 vitlöksklyftor
1 dl cashewnötter (alt. solroskärnor)
Ca. ½ citron (juice+fruktkött)
Ca. 1 msk jordnötsolja (alt. sesamolja eller liknande)
½ dl färsk koriander
½ msk spiskummin
Ca. 2 krm cayennepeppar
Ca. 1 tsk örtsalt

Gör så här:

  • Koka rödbetorna i ca. 20 min. Skala.
  • Skölj kikärtorna & skala vitlöken.
  • Placera alla ingredienser i en matberedare och mixa. (Pressa ned citronen eftersom och smaka av så att det inte citronsmaken tar över helt) Smaka av med kryddor.

  • Häll i en skål och servera. T.ex. som tillbehör till måltid, som röra på bröd eller som dip.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar