Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 4 februari 2014

Koka egna paltar/kroppkakor

Jag vet egentligen inte vad jag sätta för rubrik på detta inlägg eftersom att det råder spekulationer över huruvida den palt som mormor alltid kokat åt oss verkligen är palt eller om det egentligen är kroppkakor. Anledningen till spekulationerna är att palten inte bara innehåller rå potatis utan även kokt. Men samtidigt är
övervägande del rå potatis. I mina ögon kommer dessa paltar alltid vara pitepaltar! Vi gör alltid ett storkok varje gång det vankas palt och detta recept är gjort på 4 kilo potatis. Vill man ha mindre är det såklart bara att t.ex. halvera receptet. Men eftersom att det tar ett tag att koka palt rekommenderar jag att köra fullt ut. Det blir goda rester! Antingen kan man hacka restpalten och steka i smör eller så kan man linda in dem portionsvis i aluminiumfolie och frysa ned. När man sedan vill äta dem är det bara att koka den frysta palten fortfarande omsluten i folie i ca. 20 min. så smakar den som nykokt.



Ingredienser:
(Ca. 35-40 paltar)
4 kg mjölig potatis (T.ex. mandelpotatis. Ica har annars ekologisk mjölig potatis som funkar finemang)
Ca. 18 dl vetemjöl (alt. 12 dl vetemjöl och 6 dl kornmjöl)
Ca. 2,5 msk salt + salt till kokvattnet

Gör så här:

  • Börja med att koka 1,5 kg av potatisen (oskalad). (Tips för miljön & ekonomin: Koka upp vattnet, tillsätt potatisen + salt, lägg på locket, placera en bakduk över, stäng av plattan och låt kastrullen stå kvar. På ca. 20 min. har du genomkokt potatis som inte spuckit.) Låt svalna. Skala både den råa och kokta potatisen.
  • Mal all potatis i en köttkvarn (alt. riv). Varva rå och kokt potatis om vartannat så att den blandas ordentligt.

  • Börja koka upp vatten i en storkastrull(minst 10 liter) och tillsätt ca. 1 msk salt.
  • Blanda ned mjölet och saltet i den malda potatisen. Här är det en fördel att använda en matberedare eftersom att det är ganska tungt att blanda för hand, men blanda inte mer än att alla ingredienser rörts om. 

  • Börja med att göra en provpalt. Använd en sked att placera en klick paltsmet i handen. (Ett tips är att ha en bunke med vatten nära till hands så att du kan blöta dina händer mellan varje paltformning så att smeten inte klibbar fast på händerna, men var noga med att inte droppa ned vatten i smeten. Rulla palten lätt mellan händerna och platta till den lite så att den kokar snabbare. Placera palten på en slev och sänk ned den i det kokande vattnet. Låt koka tills den blir mjuk, ca. 20 min. Om den blev för lös, tillsätt mer mjöl och om den blev osalt, tillsätt mer salt.

  • Gör på samma vis med resten av paltsmeten men låt paltarna förbli runda, platta inte till dem som du gjorde med provpalten. Se till så att paltarna inte klibbar ihop eller fastnar i botten. Koka tills paltarna blir mjuka, ca. 35-40 min.

  • Servera förslagsvis med smör, lingonsylt, linser eller stekt halloumi. Själv föredrar jag att bara äta dem med smör. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar