Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 22 februari 2014

Hembakt tortillabröd fyllt med bönbiffar, guacamole, aubergineröra & cremefraiche-sås

Här kommer recept på alla komponenter som gjorde middagen som jag beskrivit i de senaste inläggen. Jag tycker att alla smaker passade väldigt bra tillsammans men det går ju självklart att variera innehåll. Dessutom valde jag att göra fullkornstortillas på grahamsmjöl men vill man kan man byta ut grahamsmjölet mot vanligt vetemjöl, då tror jag dessutom att risken för att bröden ska bli torra minskar!



Ingredienser:
(Ca. 4-5 port.)
-Tortillabröd:
4,5 dl fullkornsmjöl (jag använde grahamsmjöl)
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 msk rapsolja
1,5-2 dl vatten
-1 sats bönbiffar, recept här
-1 sats guacamole, recept här
-1 sats aubergine/paprika-röra, recept här
-Sås:
2 dl crème fraiche
1 vitlöksklyfta
Ev. ½ tsk flytande honung
Ca. 1-2 tsk citronjuice
Ca. 1 tsk örtsalt
Ca. 1 tsk svartpeppar
Ca. 1 tsk paprikapulver
Ca. 1 tsk curry
Ca. 1 krm chilipulver + 1 krm cayennepeppar

Gör så här:
  • Börja med att förbereda för biffarna. Lägg bönorna i blöt, koka dem och riset.
  • Gör i ordning aubergineröran & guacamolen enligt recepten.
  • Gör cremefraiche-såsen: Häll crème fraichen i en skål och vispa tills den blir lös. Pressa ned en vitlöksklyfta, tillsätt citronjuice & krydda.

  • Mixa ihop bönsmeten och låt vila i kylen.
  • Blanda ingredienserna till bröden till en deg. Dela degen i ca. 10 delar och rulla ihop till små bollar. Låt vila under en bakduk i 15-30 min.

  • Forma och stek biffarna enligt receptet.
  • Rulla ut varje "degboll" till en tunn degcirkel. Hetta upp en stekpanna och grädda bröden för sig ca. 1-2 minuter på varje sida. Låt vila i en bakduk tills servering.

  • Servera alltihop på samma vis som tacos. Hacka gärna sallad, riv ost och ställ fram majs som ytterligare fyllning.

Bon appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar