Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 15 februari 2014

Guacamole

Tidigare har jag gjort guacamole på endast avokado, vitlök & kryddor, men denna gång tänkte jag att jag skulle göra den ordentligt. Jag läste mig dessutom till ett väldigt bra tips på hur man undviker att den blir brun när den står, det tipset står längre ned i anvisningarna.



Ingredienser:
(Blir samma mängd som på bilden)
2 mogna avokado
1 liten rödlök, ca. 50 g
1 liten jalapeño, ca. 10 g
5 körsbärstomater
1 näve färsk koriander, ca 10 g (de övre stjälkarna kan du ta med)
½-1 lime
1 vitlöksklyfta
Minst två nypor flingsalt

Gör så här:
  • Finhacka löken, jalapeñon, koriandern och tomaterna. 
  • Dela avokadorna i två, avlägsna kärnan och gröp ur innehållet i en mortel/plastburk. Häll ned löken, jalapeñon, tomaterna & koriandern. Pressa ned vitlöksklyftan och limen. Salta med flingsalt och mortla sedan guacamolen, men inte alltför mycket, den ska gärna vara chunky.

  • Smaka av med salt/lime. Häll ett ca. 2 cm lager med ljummet vatten över guacamolen, täck burken med ett lock och ställ in i kylen i minst 30 min. Ta sedan ut gucamolen, häll bort vattnet och rör om.(Detta moment gör så att smakerna får dra ihop utan att guacamolen blir brun.)

  • Häll i en skål, toppa med färsk koriander och servera som tillbehör eller dip.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar