Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

fredag 7 februari 2014

Rödbetsgnocchi i fetaostsås

Inom loppet av en vecka har jag lagat tre olika sorters gnocchi. (Jag har i övrigt lagat så mycket mat att jag haft/har förinställda blogginlägg två veckor i förväg). Denna gång testade jag mig på att göra rödbetsgnocchi. I receptet jag inspirerades av stod det att rödbetorna skulle rostas, men jag tror inte att smaken hade skiljts sig så mycket om jag hade kokat dem istället då slutresultatet inte hade en "rostad" smak. Som tillbehör slängde jag ihop en fetaostsås som utgjorde en perfekt kontrast till rödbetornas sötma (för att tala i kulinariska termer).



Ingredienser:
(Ca. 3-4 port.)
Gnocchi:
350 g rödbetor
250 g ricotta
1 dl parmesan
1 ägg
1,5 dl mjöl + extra till formning
Ca. 1 tsk salt
Ca. ½-1 tsk svartpeppar
Sås:
1-2 msk smör
2 vitlöksklyftor
1 dl matlagningsgrädde
1,5-2 dl mjölk
100 g fetaost
½ dl parmesan
1 näve färsk basilika
Ca. 1 tsk svartpeppar

Gör så här:

  • Rosta rödbetorna. (Skölj/skrubba, skär bort "blastroten" och slå in varje beta separat i aluminiumfolie. Sätt in i 225 grader varm ugn och låt rosta i ca. 1 timme. Jag tror faktiskt inte smaken skiljer så mycket om de skulle kokas istället så vill du spara tid & energi kan du koka dem i ca. 20 min. istället.)

  • Skala rödbetorna och riv grovt i en rivjärn. Mixa sedan till en puré med hjälp av en stavmixer.


  • Riv parmesan.
  • Blanda rödbetspuré (sval), ricotta, parmesan, ägg, mjöl, salt & peppar i en bunke. (Tillsätt mer mjöl om smeten inte går att hantera, men det blir bättre konsistens på gnocchin om degen är relativt lös & kletig.)

  • Sprid mjöl i en ugnsplåt och mjöla även händerna. Ta en klick smet i händerna och forma till en boll, rulla i ett tunt lager mjöl så att utsidan inte klibbar. Placera på ett bakplåtspapper (bakplåtspapperet & plåten är till för att inte rödbetorna ska färga av sig på bakbord eller dylikt). Upprepa processen tills smeten är slut.

  • Hacka vitlök och fräs i smör.
  • Slå i matlagningsgrädde, hälften av mjölken och smula ned fetaost.
  • Riv parmesan och tillsätt den, kryddor, basilika och resten av mjölken. Låt sjuda.

  • Koka upp vatten i en vid kastrull. Sänk ned gnocchin (var försiktig så att de inte klibbar ihop/går sönder när de är så lösa) och koka tills de flyter upp till ytan.
  • Häll bort vattnet och för över gnocchin till en skål/serveringsfat. Häll över såsen, garnera ev. med lite färsk basilika och servera!

Buon appetito!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar