Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

lördag 22 juni 2013

GRILLA: Aubergine med fetatäcke

Denna kombo är makalöst god! Aubergine och fetaost, mumma! Den kan dessutom lätt tillagas både grill och i ugn, vilket gör det till ett bra vegetariskt grillalternativ!


Ingredienser:
(2 halvor)
1 medelstor aubergine
50-100 g fetaost
1 vitlöksklyfta
½ tsk svartpeppar
1 tsk oregano

Gör så här:
  • Sätt ugnen (grillfunktion) på 225 grader.
  • Dela auberginen på hälften och sätt in i ugnen.
  • Låt grilla på båda sidor i ca. 15-20 min tills de blir mjuka och lite skrynkliga.
  • Under tiden: Blanda ihop fetaost, pressad vitlök, peppar och oregano.
  • Ta ut auberginehalvorna ur ugnen, lägg på hushållspapper (salta ev. lätt) och pressa ut vätskan.
  • Placera dem i en smord ugnsform (för ugn) eller på folie (för grill) och lägg på fyllningen.
  • Sätt in i ugn i 200 grader (fortfarande grillfunktion) eller på grill och låt grilla i 10-15 min.
  • Färdig att serveras, bon appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar