Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

söndag 2 juni 2013

GRILLA: Svamp och broccoli

Nu är det grilltider och det kan vara svårt att vara påhittig när det gäller de vegetariska alternativen (som dessutom ska vara proteinrika). Det blir oftast samma sak varje gång. A och O är halloumi, det är otroligt gott! Men man kan grilla i princip vad som helst. Svamp blir väldigt gott. Ikväll har vi grillat bl.a. champinjoner i två olika former, broccoli, halloumi och kroketter (hör och häpna, allt går att grilla!) Och allting var väldigt enkelt att sno ihop.

Örtgratinerade champinjoner (hela):

Ingredienser: Champinjoner, smör och franska örter. (Jag använde mig av örter jag köpt i Frankrike, men det går lika bra att köpa i Sverige)

Gör så här: Bre insidan av champinjonhattarna med smör och strö på franska örter. Placera dem i aluminiumfolie, vik över foliekanterna och grilla på relativt låg värme i ca. 10-15 min.
 
 



Champinjon- och lökblandning

Ingredienser: Gul lök, vitlök, champinjoner, smör, örtsalt och citronpeppar. (Jag använde 3 gula lökar, 3 vitlöksklyftor, 5 stora champinjoner och ca. 1 ½ msk smör)

Gör så här: Hacka lök, vitlök och champinjoner. Lägg allt i aluminiumfolie och krydda. Lägg på smöret och vik över foliekanterna. Grilla på relativt låg värme i 10-15 min.

 
 
En klassiker som alltid går hem är att istället fylla svampen med vitlökssmör och grilla på samma sätt. En svamp som fungerar utmärkt till det är Portabello-svampen (Även känd från Sveriges Mästerkock 2013 ;-D )

Något som dessutom blir supergott är att blanda hackad lök och fryst broccoli med smör och örtsalt (i ungefär samma proportioner som svamp- och lökblandningen) och grilla i folie på samma sätt som svampen. Jag trodde inte att det skulle bli så gott, men det blev det verkligen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar