Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

måndag 10 juni 2013

Hummus

Hummus är enkelt att laga, men kan verkligen skilja sig i smak. Jag har försökt sammanställa den hummus jag brukar göra i ett recept.Kryddningen är svår att uppskatta eftersom mycket handlar om avsmakning, men jag har i alla fall försökt.


Ingredienser:
1 pkt kikärter ca. 380 g
1-2 vitlöksklyftor
1-2 msk sesampasta
1 tsk citronsaft
2-3 tsk vatten, ev. mer
2 msk olivolja, ev. mer
Chilifrukt i någon form, antingen färsk eller torkad. (Färsk ca. 1/3, torkade flingor ca. 1-2 krm)
2 krm örtsalt
2 krm svartpeppar
3 krm spiskummin

Gör så här:
  • Skölj kikärtorna.
  • Hacka eller pressa vitlöken.
  • Häll alla ingredienser i en skål/behållare.
  • Mixa med en stavmixer.
  • Smaka av och tillsätt ev. mer kryddor samt mer vatten/olja för en lösare konsistens.
  • FÄRDIGT - EASY AS LEMONPIE!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar