Jag förespråkar användning av miljövänliga råvaror, därför köper jag i den mån jag kan alltid ekologiska och helst lokalproducerade varor. Jag hoppas att ni också värnar om vår miljö och har den i åtanke när ni står och väljer ut råvaror i butiken! Ju större efterfrågan, desto lägre priser. Förutom att ni gör miljön en stor tjänst vinner ni själva hälsomässigt på det genom ett mindre intag av skadliga gifter, och dessutom smakar råvaror som framställts på naturlig väg mycket mer och bättre!

tisdag 18 juni 2013

Krämig matpaj med paprika & champinjoner

Nedan följer ett recept på en smarrig matpaj. Välj pajdegsrecept i angiven länk. Jag gjorde "Pajskal m. grahamsmjöl och kvarg" eftersom att det är detta jag brukar utgå ifrån när jag lagar paj, vilket inte är tillräckligt ofta med tanke på att jag älskar paj. Men det ska jag försöka ändra på framöver. Enjoy!


Ingredienser:
Ca. 5-6 port.
1 sats pajskal, välj härifrån
Fyllning:
Olja till stekning
1 stor gul lök
2 paprikor, färg kvittar
300 g färska champinjoner
1 dl gröna oliver
2-4 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 grönsaksbuljongtärning
3 dl creme fraiche
1-2 tsk röd currypasta eller currykrydda efter smak
1-2 tsk sambal oelek
Ca. 0,5-1 tsk svartpeppar
2 tsk paprikapulver 
1 tsk örtsalt
(Ev. någon feferoni)
-Ost till garnering

Gör så här:
  • Gör pajskal enligt valt recept och låt det gärna vila minst 30 minuter i kylen.
  • Förgrädda pajskalet ca. 10 min i 200 grader.       
  • Hacka lök, vitlök, paprika, champinjoner och oliver.
  • Börja med att fräsa löken och vitlöken i olja tills de mjuknar. Tillsätt champinjoner och låt dem fräsa med i några minuter, tillsätt sedan paprika och slutligen oliver och stek på medelvärme i ca. 5 min.
  • Blanda i alla övriga ingredienser förutom creme fraiche, låt puttra tillsammans några minuter. Blanda sedan ned creme fraichen.
  • Häll över fyllningen i pajskalet och garnera med riven ost.
  • Grädda i 200 grader i 35-40 minuter
  • Redo att förtäras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar